Gå til innhold

Strøm-guide

Ranger emnet

BeemerZ1

Anbefalte innlegg

ok. betaler du reisen, så kommer jeg.

er så sikker på den teorien at jeg er villig til å gjøre det. for det går ingen strøm dersom en krets ikke er sluttet. og med mindre spenningen er så høy at det slår gnist fra meg til bakken eller en annen kabel, er det ingen sluttet krets, og jeg vil ikke merke noe som helst. strømmen vil alltid ta den enkleste veien, og den enkleste veien er alltig igjennom kabelen, ikke igjennom meg, luften, og ned til bakken.

prøv å stikk fingern din på en fase i huset ditt og si at du ikke kjenner noe spenning der.

O-<8--¤<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

snakker ikke om linjer som går på tomgang, mener med belastning så klart. så strømmen er jo der! når man tar mellom 2 faser så går strømmen igjennom deg. det kan du ikke med bare en fase. men med blank tråd med høyspenning så kjenner du det gått!

Tull! Er ikke farlig å ta i en fase. Som du sier så er strømmen der, og den vil fortsette å gå i kabelen akkurat som før.

2 faser derimot, da mister du mest trolig livet.

Herregud da, har jo tatt i en fase 230V mange ganger, kjenner ikke noe så lenge man ikke er jordet. Satser på å bli energimontørlærling nå til høsten, der tar i 230V blanklinje uten å kjenne noe når de står i stolpene, både når det er vått og tørt.

Ikke vær så bestemt angående noe du ikke har snøring på.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, da kan jeg vel bare finne fram en isolert matte som jeg kan stå på neste gang jeg skal jobbe med høyspennt AUS (arbeid under spenning). slipper isolerte stenger og hansker.

Viss du isolerer deg godt nok og er langt unna jord går det selvsagt bra. Til opplysning utføres arbeid på 300kV med spenning og belastning nå, de ligger faktisk bare på noen "matter" og har isolerte klær (ligner på astronauter) og de jobber direkte på linjene.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan kjenner vel "feltene" rundt en linje med 300kilovolt.. men strøm får man vel ikke.. husker ikke så mye om induksjon og hvordan det fungerer.. men så lenge man ikke er jordet så skal man vel ikke få strøm gjennom seg uansett.. (eller i kontakt med en annen kabel)

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man tidlig lærer på skolen at strømmen går fra pluss til minus er dette bare tull (som masse annet vi har lært…). Dette blir sagt bare for at det skal være lettere for oss å forstå.

Så for å gjøre det klart en gang for alle; strømmen går fra minus til pluss

det er feil, strømmen går fra pluss til minus. Det er elektronene som går fra minus til pluss.

-BMW e46 2003mod 1,8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. STRØMMEN man snakker om er vel egentlig "strømmen" av elektroner som går fra minus til pluss.. Men man sier bare at strømmen går fra pluss til minus siden det er lettere å forklare dette... folk flest ser på et batteri som som det var "væske" som går fra pluss til minus.. (hehe)

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er feil, strømmen går fra pluss til minus. Det er elektronene som går fra minus til pluss.

håper du har lest hele dette tråden aleksander, ellers vil jeg gjerne at du begrunner ditt påstand da dette er pensum i ingeniør skolen. knock blah

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 2 months later...
Håper ikke dette har noe å si for trådstarter? Her kommer en tabell til om kabeldimensjonering.

KabelTabell.gif

Hmmm, dette kabelbildet virket kjent. Jeg lagde ett som ligner veldig - veldig på dette for tre år siden, hehe. Moro å se at skjemaet brukes ihverfall.:cool: http://www.dreamtm.no/nor/membersonly/showarticle.asp?hvilkenID=117&tabell=presentations
Lenke til kommentar
Del på andre sider