Gå til innhold

Senking... hva trengs?

Ranger emnet

xGrape

Anbefalte innlegg

Mulig jeg senker bilen litt når sommeren kommer, og de nye felgene er på (som mest sannsynlig blir 17x7.5). Hva er passe da? 40mm? Har jo ikke de feteste felgdimensjonene på, men vil uansett unngå valsing og ting som skraper borti og alt sånt møkk.

Senkesett, senkedempere, senkefjærer... det er så mange ord at man kan jo gå helt i surr. Hva trengs? Hvis jeg går for 40mm, vil det ikke da feks være bra nok med noen billige senkefjærer, og bare beholde originaldemperne?

Er det mye styr å få montert greiene? Og må man være varsom med å få noe som er TUV-godkjent? Eller er det meste som selges her i landet det?

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som passer kommer an på hvilket innpress felgene har, men 40mm går vel greit med 17" og ikke så altfor ville dekk og innpress..

Det mest normale er vel 60/40-senk, siden den er høyere fremme enn bak..

Min er senket 30mm fremme og bak, men jeg subber bak, med 205/40R17ET35, men tipper bakdemperne er klar for utskiftning..

40mm er vel i grenseland på hvorvidt man bør bytte til kortere dempere (sportsdempere), men det går muligens med 40mm fjærer på originale dempere.

TUV-godkjente bør du så absolutt kjøpe, noe de fleste er. Uten disse papirene har du bortimot null sjangs til å få det godkjent, noe som absolutt er en fordel i en krasj, teknisk kontroll, EU-kontroll, osv.. Koster vel rundt 1500-2000 kanskje å få det inn i vognkortet med alle utleggene (500 hos Biltilsynet, 1000 for 4-hjulskontroll, så 500 til diverse som f.eks avlastningsventiljustering om du har det).

Montering er vel avhengig av hvor mye du kan.. Skal vel ikke være største jobben i verden, men om du ikke har gjort annet enn å peile olje og bytte dekk, så ville jeg kanskje budert å satt jobben bort, eller fått med meg noen med litt peil.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kanskje spørre igjen når jeg faktisk har dekk/felger da:)

Mulig jeg burde kjøpe pakke med dempere/fjærer like godt, demperne er vel klare for en utbytting snart uansett. Hva er sirka levetid på dempere? Går det greit å bytte dempere senere om jeg kjøper "sett", eller kan man få sett hvor fjær og demper er sveisa i hverandre så man må bytte degge deler?

Volkswagen Golf IV 1.6 16V

Volkswagen Golf III 1.9TD (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lett bytte dempere om du bare kjøper fjærer nå, blir samma som originalt, bare med kortere fjærer..

Får tak i coiloverkit (dvs demper og fjær i samma), men tror ikke disse er sveisa sammen, bare festa med enellerannen anordning..

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg senkedempere og senkefjører du uansett. Originaldemperne holder ikke lenge selv om du bare har 40mm senk. Selv kjørt en 3'er Golf mye som har 40mm senk og originaldempere som var 6-7 mnd gamle. Ikke no behagelig akkurat, var helt utslitte etter en liten stund. Får jo Supersport gewinde til litt over 4000kr mener jeg. Dog ikke det beste senkesettet kanskje, men det er jo justerbart så da får du jo bilen så lav du vil ha den:)

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 1 year later...
ET på dine felger burde vel være max 35 ellers skraper det .. jeg har ET 38 og skraper jævlig bak...

ET38 er jo orginal dimensjon, såvidt jeg har fått med meg?

Skulle ikke tro at ET35 og ET38 gjør så stor forskjell akkurat, men kan jo lett space ut til ET35 da hvis man har ET38, hvis det blir noe bedre av det?

Hvor mye senk har du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...