Gå til innhold

Stabstag under vs. stabstag over

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by daihard

...kommer an på hvor mye du har av krefter/vridning i chassiset/skallet, jeg har originalt både under og på tårna i motorrommet.

 

er vel ikke veldig unormalt med stabstag under orginalt.

men er mye å hente på å kjøpe et skikkelig et :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er MYE forsjell på oppe og nede. ALLE biler har stab under. ovenfor heter det tårn stivere. IKKE stabstang damn it!:..

og begge 2 har forsjellig effekt. den nede skal stramme opp og stabiliserer vridinga i akslingene forran,, mens den i motor rommet . som REGEL er til pynt. har du den som går via torpedoveggen, så kan den hjelpe litt mot krenking i kjøringa....

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

det er MYE forsjell på oppe og nede. ALLE biler har stab under. ovenfor heter det tårn stivere. IKKE stabstang damn it!:..

og begge 2 har forsjellig effekt. den nede skal stramme opp og stabiliserer vridinga i akslingene forran,, mens den i motor rommet . som REGEL er til pynt. har du den som går via torpedoveggen, så kan den hjelpe litt mot krenking i kjøringa....

 

Nesten helt enig med deg denne gangen men den mellom tårnene hjelper å stive av chassie på bilen.

Noe som man ikke vil merke med vanelig kjøring men ved hard banekjøring så merker man forskjellen.;)

 

Men som sagt så blir det vel mest brukt til pynt..:D

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker takker:)

 

jaja du merker det når skjermene begynner å vri seg under panseret og bilen krenker som faen når du kjører hardt.. men har du ike dem som stiver torpedo veggen oxo. så hjelper det nokk lite..

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

takker takker:)

 

jaja du merker det når skjermene begynner å vri seg under panseret og bilen krenker som faen når du kjører hardt.. men har du ike dem som stiver torpedo veggen oxo. så hjelper det nokk lite..

 

Har ikke den som er festet i torpedovegen på min, kjører kun med det som kom orginat på bilen.:)

 

Men jo flere punkter som stives av jo bedre er det jo..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo bare begynn eå punkt-sveise hele karoiseriet ditt igjen som fabrikken har tatt orig, så settee du inn bur. DA begynner det vettu:)

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

du kan jo bare begynn eå punkt-sveise hele karoiseriet ditt igjen som fabrikken har tatt orig, så settee du inn bur. DA begynner det vettu:)

 

Skal heller selge å kjøpe nyere å bedre bil etter hvert..;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

....mens den i motor rommet . som REGEL er til pynt. ....

 

Den er langt ifra til kun pynt. Ved senka biler spess de luringene som bruker Black'n Decker senking så blir belastningene på fjærtårna. Uten staget over så kan tårna knekke sammen og dette er ikke noe festlig ... kan bli en dyr affære.

Vi klarte å knekke tårna på en Opel engang.

SÅ stab stag over anbefales.

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

 

Den er langt ifra til kun pynt. Ved senka biler spess de luringene som bruker Black'n Decker senking så blir belastningene på fjærtårna. Uten staget over så kan tårna knekke sammen og dette er ikke noe festlig ... kan bli en dyr affære.

Vi klarte å knekke tårna på en Opel engang.

SÅ stab stag over anbefales.

 

jeg vil heller anbefalle å IKKE senke eller prøve å jobbe på biler med rustne tårn.... det knekker ikke bare bare av seg selv...

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

 

jeg vil heller anbefalle å IKKE senke eller prøve å jobbe på biler med rustne tårn.... det knekker ikke bare bare av seg selv...

 

Den vare faktisk ikke rusten... de hadde bøyd seg mot hverandre og til slutt bikket sammen... men uansett.. erikke nødvendihvis at de knekker, men at de bare bøyer seg litt slår ut på spissing og alt som er...

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wabby

 

Den vare faktisk ikke rusten... de hadde bøyd seg mot hverandre og til slutt bikket sammen... men uansett.. erikke nødvendihvis at de knekker, men at de bare bøyer seg litt slår ut på spissing og alt som er...

 

Bøyer dem seg mot hverandre er det vel ikke spissingen som forandrer seg så mye men camberen blir jo helt på tryne ;)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under bilen = Krengningshemmer/stabilisatorstag, altså motstand for forskjell mellom høyre og venstre fjærben.

Over motor, mellom dempertårn = Stivere chassis. Mindre bevegelse i chassis/kaross.

 

Litt forskjellig effekt. Trur aldri jeg har sett en bil uten krengningshemmer. I fleste tilfeller har nok krengningshemmer mye mer merkbar effekt enn et stag mellom tårnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår