Gå til innhold

DaButcher: Volvo 780 Coupe Bertone Turbo Prosjekt

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

tøft prosjekt da butcher! noen tanker om og trimme noe eller?

Hei,

Som du sikkert vet, har en b230ft (med underspyling), vx3 kam, just btr., 3" downpipe, etc. (totalrenovert) en god del høyere mulighet enn 145hk!

 

Ja, den er trimmet ned, hehe.. :P

 

Det er pga. hk økningsavgifter den er trimmet ned til 145hk.

Om et par år, kan den jo lett økes til da feks. 238hk, som er lovlig i 7/9-serie.

 

Eneste bilen mangler for å øke en god del i power, er en litt bedre turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 439
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, ja.. bilen er FET!!

 

 

Vel, du kan være GLAD for at du ikke kjøpte den!!

 

Det ble STORE utlegg for å få den i god stand igjen, etter mye sarv, skjevt fjærbein, bøyde stag, m.m. Forrige eier av bilen hadde kræsjet den og han skjulte det, når han solgte den. Var heldigvis ingen alvorlige skader på bilen, men fjærbein, noen stag, +++ måtte byttes, ny hjulstilling+++

 

Jeg prutet jo ned bilen en del, men det ble MYE utlegg på denne bilen, ikke bare i form av penger, men også tid.. Målet er å få bilen strøken med tiden og den nærmer seg, sakte men sikkert :-)

 

 

ok så jo egentlig ikke så verst ut på bildene men men det farlige er det som ikke synes hehe

volvo 850.95 bruks prosjekt

volvo 240 GLE.79 prosjekt

volvo 242 L.77 go bil

volvo 142 70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
ok så jo egentlig ikke så verst ut på bildene men men det farlige er det som ikke synes hehe

 

Nei, den er ganske bra karrosseri.. Men det er en del jobb på interiør, som feks. at noen hadde skrudd mobilholder inn i paneler, taktrekket var løst, knekte deksler som var limt fast ++++

 

Ledninger som var tvinnet fast, etc..

Samt den var jo kræsjet, så fjærbeinet var skjevt og derfor er det en liten knekk på skjermen fremme.

 

Selger påstod han ikke visste hvorfor knekken var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Lettere frustrert over Godvik verkstedet utenfor bergen (olsvik), legger jeg heller ut eposten jeg sendte til biltilsynet, v/ Inge Knappskog.

 

Hei,

Snakket nettop med deg på tlf, ang VXyyyyy Trenger etterkontroll (EU) /godkjenning for motorbytte.

 

For å summere opp:

* Ny tannstang er montert

* Foringer bakre, øvre er montert nye

* Senkefjærer fremme er fjernet og byttet ut med originale

* Spacers og Alu felger er tatt av bilen

* Eksoslekkasje er fikset

 

Hmm, nå ligger lappen i bilen, men mener det var alt som stod på kontrollseddelen.

 

Det jeg gjorde, var å levere bilen til verksted, Godvik i Olsvik.

Jeg bad de fikse bilen og EU godkjenne denne, iht. Kontrollseddel fra dere.

 

Det gikk noen dager og de ringte meg, sa de hadde byttet håndbremsvaiere også (som jeg ikke hadde noen påpekninger på, eller bedt de gjøre).

Greit nok, tenkte jeg. Om den var dårlig, så burde den vel byttes uansett.

 

Det de skulle gjøre, var altså å bytte fjærer, bytte håndbremssko og montere ene foringen bak, da den andre allerede var byttet.

 

Dette presterte de først å bruke 8 timer på, noe jeg reagerte litt på, men ikke sa noe. De sa da samtidig at de ikke kunne ta eu kontroll, pga. Bilen var "låst". Jeg ringte derfor b.t. i går og når jeg ringte, sa han jeg snakket med at jeg kunne få den godkjent på vanlig verksted. I så tilfelle, måtte jeg bare komme innom med kontrollseddelen og da få godkjent motorbyttet.

 

Men, når jeg da skulle hente bilen i dag, så fikk den følgende:

2'er: motor samsvarer ikke med vognkort (jeg informerte verkstedet om kontrollseddel og hva jeg ble fortalt av b.t.).

2'er: nærlys instilling fremme

2'er: sprekker på bremseslanger fremme, begge sider

2'er: for lave fjærer bak

 

** Dette var ting som ikke var påpekt på kontrollseddelen du skrev ut.

 

Ovverrasket / lettere sjokkert, kjørte jeg bilen hjem..

Jeg tok ut da 4 felger (med dekk) på sikkert 25kg stk, en starter på nærmere 10kg, en startbooster på 6-7kg, verktøysett, to komplett fjærbein, senkefjærer, spacere, olje, kjølevæske, etc.

 

Og, hva ser jeg da?? Vel, bilen ser plutselig ikke lav ut!

Det er jo subjektivt hva som er lavt, men her er et bilde:

DSC06302.JPG

 

Når jeg var på b.t. (biltilsynet), var jo bilen mye lavere enn dette! Da lå dekket under hjulbuene og som du ser her, er det 3-4cm klarering mellom hjulbue og dekket, når nivåreguleringen har bygget seg opp.

 

Det jeg tror ikke de godvik folkene tenkte på, er for det første at nivåregulering er alltid lav om bilen ikke har pumpet seg opp.

For det andre at det lå minst 150kg baki bilen (syykt tunge felger, de ASA er mye tyngre enn superdtm 18" jeg har på 242'en).

 

Videre, var jo spacers baki der også.

Jeg har ikke sett så nøye på bremseslanger, men de er jo ikke noe problem å bytte. Derimot å bytte fjærer er helt unødvendig og feildiagnose.

 

Jeg ringte opp godvik bilverkstedet og fortalte de om tabben de hadde gjort, iht. Å glemme å tømme bilen for deler. (som de hadde ironisk nok fyllt den med!)

 

Da ble han fyren ganske vrang, anbefalte meg å ta det på etterkontroll, sa at de ikke kunne gjøre noe med det, at dette var noe de vurderte der og da, etc.

 

Min personlige mening, er at han tok litt vel hardt i, kanskje pga. Han visste bilen skulle på b.t. etterpå og var redd for å overse noe(?), vet ikke jeg. Jobben de har utført på bilen, mener jeg personlig ikke er mer enn en 4-timers jobb, da inkludert det jeg ikke bad de om å utføre.

 

Bytte fjærer fremme på en sånn bil, det innebærer ingen hjulstilling da Camber/Caster ikke kan stilles! Det er mao. Bare fjærklemmer, tre bolter i toppen og så presse løs bærekulen.

 

Ble litt offtopic her nå, men jeg ble jo litt frustrert når de fører opp ting på EU som jeg personlig mener er helt feil og så får jeg i praksis ikke lov å klage på det.

 

Lys-Instillingen har nok også muligens med at bilen var full-lastet av deler.

 

Når du så over bilen tidligere, var som sagt deler av dekket skjult av hjulbuen, noe det ikke lengre er. Bilen har blitt høyere fremme og bak, etter montering av originale fjærer fremme og da bytte til foringer bak, som ikke var revnet.

 

Jeg har også vist bilen til folk som har erfaring med volvo 760 med multilink (samme bakhjulsoppheng) og de sier den ser original ut.

 

Jeg må mao. Ha en etterkontroll / motorgodkjenning for bilen.

 

Mvh,

Olav Alexander Mjelde

98 xy 53 xy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fikk ikke det til å rime jeg heller. Fiks bilen og EU-godkjenn den, men så fører de opp flere mangler og klager på ting som ikke BT en gang har nevnt. Må ha vært en no-brainer da, "blir bilen lavere hvis jeg hiver 150kg last bak i bagasjerommet?".

 

Kisen i mottaket ble jo litt smågretten da jeg begynte å åpne munnen også. Håper du får godkjent denne snart, den fortjener det! :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sendt den på verksted altså? ventet på tlf for å ta resten i helgen som var, jaja...

 

En annen ting er vel at det ikke skal være lov å gi flere feil enn hva som er gitt når det gjelder etterkontroll..

 

det stemmer har du en mangel lapp å skal inn å få fikset mangler kan du ikkje få en ny mangel lapp.. men å stille lys etter å ha sett på orginal fjærere er vel normalt..

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sendt den på verksted altså? ventet på tlf for å ta resten i helgen som var, jaja...

 

En annen ting er vel at det ikke skal være lov å gi flere feil enn hva som er gitt når det gjelder etterkontroll..

hehe, sorry.. men faren min var i fillipinene og han pushet og sa jeg bare måtte levere den..

 

for å gi deg litt "trøst", så har jegødelagt vannpumpen på r6'en! du kan godt få bytte den asap :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer har du en mangel lapp å skal inn å få fikset mangler kan du ikkje få en ny mangel lapp.. men å stille lys etter å ha sett på orginal fjærere er vel normalt..

 

De sjekket sikkert lysinnstillingen med alt som lå i bagasjen, så lure som de var. :)

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. hvor fikk du tak i den AFR måleren og hvilken diameter er det på den mon tro? den var fet:-)

Hei,

Finner en del slikt på http://www.ebay.com , bare pass på du kjøper av noen som har masse positive karakterer.

 

du må også lage deg konto på http://www.paypal.com

 

tror jeg betalte ca. 250kr med frakt og moms. Får forskjellige typer også, noen med bare leds, noen som ser f2f ut, etc. denne har sotet glass, så den ser sleeper ut, når den ikke er i bruk.

 

jeg har ikke tenkt å fastmontere den i 780.. kunne kanskje vært en idè å hatt den oppi askebegeret.. røyke i bil er jo ut uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Yes, I går hjalp Colli meg å bytte bremseslanger og ene bremserøret på 780'en, samt da luftingen etterpå.

 

DSC06409.JPG

Som vanlig, gikk ikke alt som det skulle. Ene røret måtte klippes og vi hadde seff. ikke slikt rør. Jeg hadde reseverør fra 240, som viste seg å være MYE kortere enn 780'ens rør. Vi fikk det nå til, etter div modding av brakett, ny form på rør, m.m. hehe.. funket fett! flaks jeg hadde noe "anti lekk" patent som jeg og colli mekket når vi byttet bremseslanger på 242r6'en.

 

Anyhow, Jeg var også på b.t. å viste 780'en igjen, denne gangen med SuperDTM 18x8.5, et13 og 225/35-18 dekk.

 

B.T. likte jo ikke asa med spacers, så jeg fant ut det var lettere å godkjenne den med superDTM isteden, noe som gikk som smurt.

 

B.T. fyren (Inge Knappskog) hjalp meg å stille det lyset som var feilstillt, tok han ca. 20 sekunder, men det ville vel godvik auto fakturert 2 timer for, så like greit de ikke gjorde det når de fant ut de skulle skrive det på mangellappen.

 

B.T. godkjente også bilen med fjærene, som godvik auto påstod var "for lave fjærer" (som de gav 2'er feil for). Ellers, wrappet vi litt eksosbandasje på 780'en i går også, egentlig bare for å skjerme litt for oljerør som går ikke så langt fra 3" downpipen.

 

780'en er nå endelig godkjent, hehe.. Motorgodkjenningen må via biltilsynets nye "to stegs" system, der det er en egen person som må godkjenne.

 

Inge skulle dog. anbefale den for godkjenning og jeg skulle høre tilbake innen et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår