Gå til innhold

DaButcher: Volvo 780 Coupe Bertone Turbo Prosjekt

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Update: Har ikke skjedd så fryktelig mye her

 

Vi fikk tak i intervallrelè (360kr?) i går, samt det nye Y stykket til spylevæskeslangene (71kr?).

 

Demonterte frontplaten foran vinduet igjen, samt viskerene og byttet relèet som satt i sikringskonsollen.

 

Tror vi brukte ca. 15 min, så hadde 780en nok en gang intervallfunksjon og skikkelig fungerende spylefunksjonalitet!

 

Neste steg på planen er nå å finne ut hvilke støtdempere vi skal bruke sammen med fjærene jeg bestillte på mål.. Jeg tror det blir bilstein, men er usikker på hvilken type.

 

Bilstein har noen som står de er til 760 multilink, så ville tro de er bolt-on, men jeg vet også noen bare bygger om vanlige dempere med en U med gjenger i endene.. Må researche litt mer her, men tror nok man får litt mer sportslig understell med 325lbs fjærer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • Svar 439
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Det som skjer i nær fremtid med 780en:

* Jeg skal bytte hjullager h.s.f.

* Støtdempere kommer vel fra Pedersens 1-2 uker ut i August

 

Når støtdemperene kommer, blir det endelig å montere hypercoil fjærene, sammen med bilstein-demperene.

 

Håper støtdemperene kommer før det er tid til å kjøre til vallåkra, da nivomatdemperene er langt fra sportslige å kjøre med.

 

Ellers, nærmer det seg vel også tid å bytte ut turboen tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

780 er en grombil, er deler til de dyre? har en på hånden som er momset inn fra svenskland, nærmere sagt et prosjekt.

 

Hei, det mekaniske og eletriske er stort sett samme som 740/940.. dvs fjærbein, fjærer fremme, bremseskiver, mellomaksel, gir, motor, etc.. v6 har samme motor som 760.

 

Om det er en turbo 780, har den turbo+ (b230ft) og 190hk.

Ellers, i 88 kom det multilink bakaksel og nye AC panel som ble brukt i 940 frem til 95 elns..

 

Interiør, paneler, dører, panser, lykter fremme og bak, bagasjeluke+++ er bare 780 som har og slike deler koster selvsagt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, det mangler motor og gir, men interiøret ser veldig fint ut, er en 88 mod.;)

mangler lykter foran og grill.

 

Du får kjøpt en fin 780 for 100-150.000kr..

 

Den bilen du snakker om må jo:

A) Tolles inn (40.000 kanskje?)

B) Få ny motor (minst 10-20.000kr)

C) Kjøpe nye lykter og ny grill (5.000 kr?)

 

Husk å regne på det, jeg tror nok at det kanskje blir billigere for deg å kjøpe en ferdig en.

 

Er lenge sidne jeg så en til salgs nå, det er bare 12 stykker som går på veiene i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt en fin 780 for 100-150.000kr..

 

Den bilen du snakker om må jo:

A) Tolles inn (40.000 kanskje?)

B) Få ny motor (minst 10-20.000kr)

C) Kjøpe nye lykter og ny grill (5.000 kr?)

 

Husk å regne på det, jeg tror nok at det kanskje blir billigere for deg å kjøpe en ferdig en.

 

Er lenge sidne jeg så en til salgs nå, det er bare 12 stykker som går på veiene i Norge.

 

joda, men jeg har ikke noe hast i å få den ferdig på vei liksom.

tenkte bare å ha som et langtidsprosjekt jeg;)

men nok om det nå.

1990 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Yes, girkassen ble dårlig og var klar for bytting.

Jeg fikk tak i en "92" modell kasse (se på hermetegn!), dvs. en angivelig 92 modell kasse, fra en 240.

 

Vi demonterte (meg og andrè) kassen, så lå vi å knotet med oljerør og diverse. Tok ned gamlekassen, skrudde over stag på nye kassen og alt var klart for å montere..

 

Så sier jeg: hmm. giverene, de er skrudd i blokken sant?

Så ser vi på nye kassen.. WTF.. den har ikke utsparinger!

 

Frem med vinkelkutteren, andrè kapper en del, men så kommer faren og vil hjelpe til.

 

Han henter frem et monster av en vinkelkutter og før den har fått startet, går sikringen. Vi kobler den i et annet uttak og vips.. kapp kapp (etter tolvtiden, vegg i vegg med leieboeren!!!)..

Skal si den maskinen bråkte noe inn i h*... Men den fikk jobben gjort.

 

Så var det bare å denge ut stykket...

Når det var gjort, måtte vi legge oss under bilen, ta kassen opp på jekken og føre den frem, jekke,føre, jekke, etc. Det sies converteren kan være vanskelig å få innpå, men den smettet nå fint innpå her.

 

Jeg snudde motoren mens andrè skrudde på converteren til startkransen (dette var etter vi hadde skrudd fast en del bolter til blokken seff!).

 

Når de fire var skrudd, så var det jo bare å skru sammen alt.. men wtf.. peilerøret passet ikke skikkelig på kassen.. hehe. knot knot.. Vi fant ut da, til slutt, at bunnpannen lakk!

 

Så i går, var jeg på gjør det selv og skrudde over oljefilter, bunnpanne og vasket girkassen en del. Skrudde den sammen igjen med gamle bunnpannen og da passet oljerøret mye bedre.

 

Jeg måtte bende det litt for hånd, men det var ikke mye.

Rakk ikke å ta mellomaksellageret, så jeg får ikke kjørt 780 til vallåkra.. Blir å kjøre i damens Hyundai!

 

Anyhow.. Colli var også innom, det glemte jeg å si. dvs. når vi byttet kassen på mandagskvelden... Tirsdagskvenden tok jeg bunnpannen og det.

 

Årsak til girkassehavariet? hmm.. vel.. :P Kan si det sånn at ene bolten på downpipen var løs og downpipen hadde klemt oljerøret til kassen borti motoren.

 

Tipper kassen ble ganske varm av det der, men ja.. Det var ikke noe særlig misfarging i oljen. Men kassen ulte en del da.

 

Merkelige er at det ikek gikk å høre noe eksoslekkasje (nevneverdig) fra turboen? Bilen bråkte lite med 2 bolter på dp. Jeg tipper iallefall at den gamle kassen dauet av varmen. Den nye drar mye bedre, selv om jeg ikke har fått på kickdownvaier enda. Jeg prøvde å rive den av gamlekassen, men plastlåseknotten knakk seff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Denne bilen var det for mange måneder siden et tyveriforsøk av.

 

Rattlås, passasjerdørlås, rute, diverse deksler, kabler til tenningen, etc. ble herpet.

 

Det er en forsikringssak og bilen kjørte for egen maskin for et par uker siden.

 

Må takke Colli som hentet og kjørte diffen.

Diffen ble byttet hos volvohuggeren, dvs. hele huset. Dette betyr at 780en nå har diff fra 960 (diffbrems).

 

Det ble samtidig montert de fjærene som har lagt i boden min i evigheter, så nå er bilen ca. i plan og den er fin og stiv bak, ikke noe nivomat drit :p

 

Faren min synest den var litt stiv, men det er vel en vanesak med overgang fra vannseng-feelingen.

 

Karrosseriverkstedet har fremdeles ikke fått tak ie n rute og ting tar visstnok tid.

 

Det er bare ruten som mangler nå, før den kan rulle igjen. Skal si den så meget pen ut i vater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karrosseriverkstedet har fremdeles ikke fått tak ie n rute og ting tar visstnok tid.

 

Det er bare ruten som mangler nå, før den kan rulle igjen. Skal si den så meget pen ut i vater!

 

Hvilken rute er det du mangler?

 

Jeg var hos Walters Bildelar i Falkenberg i fjor sommer. Da sto det 5 780 på hoggen der.

Kan være lurt å ta en telefon dit for å høre om han har noe på lur...

 

Lykke til, og håper å se den på treff til sommeren...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører vel ikke med den der om vinteren vel??!!

Den står parkert inne.

 

Hvilken rute er det du mangler?

 

Jeg var hos Walters Bildelar i Falkenberg i fjor sommer. Da sto det 5 780 på hoggen der.

Kan være lurt å ta en telefon dit for å høre om han har noe på lur...

 

Lykke til, og håper å se den på treff til sommeren...

Takk for tips, men nå skaffet de endelig rute dagen etter jeg skrev forrige post.. Så bilen er "på veien", men den er parkert for vinteren.

 

Men det er jo diverse annet vi trenger til 780en da, så jeg skal ta å sjekke det opp :)

 

Bilen ble perfekt med 5" x 11" fjærer, 325lbs (bak), nå er den i vater og passelig stiv. (IRS)

 

det fineste interriøret jeg har sett på eldre ? volvo!

 

Lykke til me prosjoktet! =)

Får vel takke på vegne av faren min :P

 

Ellers kan jeg anbefale Volvohuggeren (Åsane Bilopphugging) om man skal ha gjort noe på bilen.. Super service, rask utføring og utmerket kommunikasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår