Gå til innhold

DaButcher: Volvo 780 Coupe Bertone Turbo Prosjekt

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

  • Svar 439
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Godt å høre det skjer ting!

 

Forventer meg å se denne ferdig til 17. mai nå..

hehe, *smiske med stein ove*..

 

Nei, jeg vet ikke om 17.mai går.. Ser vel heller mørkt ut desverre :S

Men det blir vel iallefall vallåkra i 780'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Updates

Bestillte følgende deler fra USA:

  • 1330831 x 1 - gummifeste girkasse
  • 1239932 x 1 - kickdownwire girkasse
  • 1329428 x 2 - hydrauliske motorputer
  • flyfrakt x 1

Total sum: ca. 2000kr inkl mva.

 

Volvo skulle ha 1500kr per motorpute.

 

Hos volvo, bestillte jeg følgende

  • 3547186 x 1 - Rør mot oljekjøler
  • 1378687 x 1 - Rør mot oljekjøler
  • 3507669 x 1 - Rør mot oljekjøler

 

Travers til gir og motor, brukes originalt.

Motoren vil hvile på hydrauliske motorputer.

 

AC kompressor må flyttes til førerside, feste må skaffes.

Videre, mangler jeg nå:

  • ABS fjærbein, h.s.
  • Radiator med oljekjøler, 7/9 serie
  • Mellomaksel, fremre del, fra 7/9 serie med b230 og aw71.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update (forsinket):

Delene fra USA, ble sendt samme dag som jeg bestillte de.. (Flyfrakt).

Ergo. med mindre tollen skal sitte å ruge på de, satser jeg på jeg får de innen helgen, som vil S.O.V. muligens kan montere motoren i helgen...

 

Mangler da: Radiator (kjøpes vel ny), El. vifte, små braketter på selve A/C pumpen (hovedbraketten har jeg skaffet), vakuumtank (har en på gang) og som alltid: masse småldeler.

 

bla.a. A/C slanger/rør til b230.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

(litt forsinket)

 

Motorfester og det ligger vel i tullen (da jeg ikke har fått de enda).

Vakuumtank, ac-braketter (store og de små på pumpen), stag til stabstag, oljerør, o.l. er hentet.

 

Følgende er brukt på bilen hittil:

Startkrans m. skruer: 2450kr (nytt, volvo)

Oljerør (3 stk): 1450kr (volvo, nytt)

Stag, foringer, skruer: 388kr (volvo, nytt)

AC-brakett: 300kr (volvohuggeren)

Vakuumtank, AC-braketter (de små), jekk: 380kr inkl mva (Volvohuggeren)

Motorfester (hydrauliske), Girpute, Kickdownwire: 1900-2000kr (inkl mva. http://www.drivewire.com )

sum: 6968kr

 

følgende mangler:

Radiator: 1250kr (ny, lakkspesialisten)

a/c slanger: xxx kr

fester for IC (lengre radiatorfester)

fjærbein, h.s. (abs 7/9-serie) - har et på gang for 500kr, fra 940 turbo.

mellomaksel, fremre del.. (aw71, 4cyl, tror jeg går)

 

jeg tror det går med resterende for ca. 3000kr..

 

videre, må bilen ha nye felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går, før partey, var jeg hos mekonomen for å hente radiator.

Det var den største radiatoren EVER, så jeg bad han bekrefte at det var en 740T radiator, før jeg hentet den ut..

 

neidu, det var en eller annen 940 monsterradiator som var sykt bred.

ny radiator får jeg da på fredag.

 

ellers, var jeg også innom volvo og fikk med meg riktig oljerør denne gangen.

 

pakken min fra usa har fremdeles ikke kommet -- samler vel støv i tollen.

 

oi, faen, nå kom jeg på at jeg glemte bunnpannepakningen til girkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro!! gammelbilen min! her kommer litt om historien til bilen.

Det var vel i 2000 at jeg kom over en annonse i Bilsport, volvo 780 bertone den sto i jarfalla i stocholm, 55000 svenske kroner. Det bled tatt en telefon til eieren for og høre om tilstanden, den var lite buclig sa svensken, ellers nogen lunde ok.

Jeg så for meg det verste, men bilen skulle jeg ha. Kastet meg på flyet til Arlanda og tok taxi ut til forstaden av stocholm.

Eieren kom hjem fra jobb, han jobbet med Hegglunds beltevogner.

Bilen så mye bedre ut en jeg hadde drømt om, det var nesten bare kjøpesentra-bulker og noe mystisk under venstre baklykt.

Handelen var i box. Han kunne fortelle at bilen var solgt ny i exs Joguslavia og importert til Sverige, i Joguslavia har den vært brukt i forbindelse med Casino-drift.

Kjøreturen til Trøndelag gikk som en drøm, og fort! det var veldig andre kjøreegenskaper en min 240 turbo.

Dagen etter tok den norske stat 65 000 kroner for at jeg skulle få den registrert.

3. dag Biltilsynet på Orkanger kikket på bilen og ga den skilter, tjenestemannen hadde ikke sett slik bil før.

Bilen ble brukt påfølgende vinter som den var.

På våren ble den plokket ned, rettet og grunnet, tørket i boksen på 60 grader 2. ganger, slik sto den til langt utpå sommeren for at alt av løsemiddel skulle trekke ut av grunningen for og ungå ubehagelige sliperiper.

Den ble først sprøytet med epoxy-primer og 2.strøk slipegrunning.

Senere på sommeren ble hele den grunnede bilen slipt med en lang slipekloss med p-120 etterpå med p-240, dette skulle bli den sletteste bertonen i verden!!

Så ble den grunnet igjen, sto ca 1.5 måned før den ble vannslipt med p-1000 og p- 500 med rondell.

etter det ble den lakkert i orginalfargen pluss,pluss.

Karosseriet har aldri hatt noen store skader, venstre fordør var skiftet ellers så hadde den en rustskade under venstre baklykt der karosseritinnet hadde sluppet fra platen.

Trekkroken for buldozer ble fjernet, det samme ble støtfangerne, de styggeste jeg noen gang har sett..

Støtfangerne er fra 96-940, foran gikk det ok, men bak tror jeg den ble kuttet i nesten 6. biter. det tok nesten 3. døgn og lage den!!

listverket på støtfangervingene er laget av plexiglass.

Dagen etter de var montert, dro bilen til sverige, Danmark,Tyskland,Nederland,Belgia,Frankrike,Sveits,Østerike og hjem igjen, 785 mil på 12 dager. og masse bensin brukte den.

fikk pressa den opp i 200km på autobanen, mere gikk bare ikke, det var max!!

Vinteren 2003 gikk automatkassen fløyten.

Når bilen din blir klar, så må du parkere ved siden av en annen 780, så ser du på skrå langsetter bakskjermene på begge to, da sgjønner du at du har den sletteste bertonen i verden.

Jeg har hverken før eller siden utført en sånn avansert lakkjobb.

Men bilen måtte selges for og få startkapital til eget bilverksted.

Så den annonsert tror det var i vinter, jeg ble skuffet over og se hva som hadde skjedd med bilen, bulket forskjerm, bort var de fete hjula. men heldigvis ser det ut for at en ny entusiast har tatt over prosjektet og vil sørge for at den får et videre liv.

Jeg la ned all min fag-kunskap i karosseriet på denne bilen, pga av en ting, dette var en bil jeg skulle ta vare på!!!

 

LYKKE TIL hilsen karosserimakeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LYKKE TIL hilsen karosserimakeren

Hei,

Det er alltid hyggelig å få historier på bilen :-)

 

Høres ut som du var forelsket i bilen også, hehe.

Jeg spurte han eieren om bulken, han sa han ikke visste hvorfor, men at døren hadde tatt borti skjermen.

 

Det viser seg at han tullingen har kræsjet i noe og bøyd høyre fjærbein noe sykt.. camberen er riiimelig feil. (måtte space 1cm ut, for å få på 242 felgen med 225 dekk (e.polaris, et20, 7.5"x17).

 

Nytt fjærbein er "på vei", videre, kan jeg vise deg hva som snart kommer på bilen:

asa-racing-gt.jpg

 

Ps. var det skruer i dashboardet når du hadde den?

Det er skrudd inn skruer der man skal ha cd-spiller.

 

videre, ser det ut som noen har "spist" på panelet, der med nøkkelen.

Jeg har skaffet nytt panel, skaffet deksel til "Håndtak" i taket.

 

Videre, er det en del småfiks rundtom, som feks. taktrekket har løsnet (må limes opp igjen).. dvs. bare selve stoffet til taket.

ellers, er det panelet der man styrer soltaket også løst, samt en del "Herping" på interiøret.

 

jeg har følelsen av at bilen har blitt misbrukt som pirattaxi, kjøring på fjortiser, elns., noe man egentlig bør bruke en bmw eller toyota til.

 

Du fikk vel også me deg at forrige eier har PRESSET på 14" felger?? SÅ sa han at skivene var rustet fast. jaja.. *løfte på øynene*

 

Jeg er ingen mekaniker, men det der skulle jeg faen meg da merket om jeg prøvde å presse på felger som var for små.

Jeg merket det var noe rart når felgen hang fast, men ikke i navet/skiven, hehe.. flaks at ventilen på dekket smeltet før bremsvæsken begynte å koke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mer bilder!! groomt prosjekt;) mange hester er det i motoren d skal ha i?

vet ikek hvor mye hester den har..

det er jo en ft med underspyling, lysegrønne spriderene (337), mahlestempler, vx3 kam, kobberpakning, totalrenovert.

 

det skal ikke være noe racerbil altså, så det er sagt! selv om den motoren tåler en del juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta er jo peent! Beige skinninteriør og automat er å foretrekke, helt enig;) Møtte forresten en 780 igår på en liten snartur til Karlstad. De lyser liksom litt opp/stikker seg ut fra andre biler..

 

ja, det der er vel de styggeste felgene jeg har sett på volvo før..

de er nesten like stygge som saab aerofelger..

Hehe.. og støpt på jobben til fadern!;)

 

Hva gjør du med gamle motor og gir forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta er jo peent! Beige skinninteriør og automat er å foretrekke, helt enig;) Møtte forresten en 780 igår på en liten snartur til Karlstad. De lyser liksom litt opp/stikker seg ut fra andre biler..

 

 

Hehe.. og støpt på jobben til fadern!;)

 

Hva gjør du med gamle motor og gir forresten?

motoren og giren ligger.. trenger du?

angivelig bar eå bytte topppakning på motoren, men jeg selger den evnt som delemotor... girkassen er vel verdt litt iallefall..

 

ps. b280f.. men ledningsnett og hjerner henger inni 780 fremdeles.

hjernen kan vel tas ut, men nettet blir nok liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår