CumsteR Skrevet Mars 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2006 Har hørt ordet, har sett bilder, men skjønner ikke en pøkk... Kan noen forklare meg hvor de plasseres og hva de gjør...? Litt mer info en att de bare skal forhindre krenging... Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TitaniumRods Skrevet Mars 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 6, 2006 Kregningskniver er noe man erstatter kregningshemmere eller stabstag med. På vanlige kregningshemmere så er det ikke mulig å justere stivheten på hemmeren, da må man bytte hele kregningshemmeren. Kregningsknivene er justerbare, og man kan da justere hvor stiv man vil at bilen skal være. Har du sett bilde av en kniv, så har du sett at den er rund i endene og flat på midten. Kniven fungerer på følgende måte: Ta en vanlig linjal. Hold den loddrett og prøv å bøy den bakover. Hvordan er linjalen da å bøye? Ta linjalen opp igjen, vri den til en av sidene så den kommer på langs. Bøy linjalen nå. Hvordan er linjalen nå å bøye? Når linjalen er loddrett, eller "flat" så er den veeldig enkel å bøye på. Ikke sant? Mens når linjalen er på langs, så får du nesten ikke bøyd den i det hele tatt. Ikke sant? See? Sånn fungerer en kniv-krenger. Har man justert kniven slik at den ligger flat, har man innstilt bilen på det mykeste, og er kniven justert at den ligger på langs, har man innstilt bilen på det stiveste. Også kan man justere innenfor der, hvor stiv du vil ha bilen.. Helt genial, har man en løpsbil slipper man å bytte kregningshemmere etter hvilken bane man skal kjøre på, bare å justere knivene.. Man kan ha 2 eller 4 kniver. Det optimale er å ha 4, en til hvert hjul. Hvor man monterer knivene spiller så å si ingen verdens rolle. Foran, så er det vanligste å skru fast kniven i rammevangen, og ut til bærebrua eller fjærbensbunnen.. Bak, så er det mange som monterer de inni eller baki bagasjerommet, for enklere å nå dem for justering. Bygger da ett stag som går ned på bakakselen. Bak så monterer man de til bakakselen, der det måtte passe, har du en bakhjulsdrevet bil, så blir knivene montert enten forover eller bakover på karosseriet, ikke "ut mot" hjulene som foran. Skal du kjøpe kniv-krengere, gå inn på http://www.igmab.com Der ligger det også bilder av kniv-krengere.. Håper dette hjalp litt, si ifra igjen hvis det var noe du ikke skjønte eller lurer på! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TitaniumRods Skrevet Mars 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2006 Hjalp dette noe Espen? Si ifra om det er noe du ikke skjønner! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ha|||on Skrevet Mars 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2006 TitaniumRods: Veldig bra innlegg! :thumb Siter Et smil i trafikken er den beste taktikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet Mars 8, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 8, 2006 Nei, gikk tålelig bra det her:) Veldig bra forklart...! Skjønte det ikke før jeg så på noen bilder av Mantaen til Hilmersson, men... Og bak skjønner jeg det fortsatt ikke... Har sett inne på igmab.com og så et bilde av krengningsknivene som var festet på en aksling som hadde noen stag som gikk ned på bakakslingen, men ble ikke mye klokere... Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TitaniumRods Skrevet Mars 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2006 Hehe, ja da har du sett bilde av Boost sin Volvo 242. På den Volvoen så har de lagt knivene inne i bilen, for at de enklere skal få justert knivene, i stedet for å måte ligge under bilen og justere de.. Knivene på den bilen som du ser, er festet i bakant av kniven på ett tvergående stag inne i bilen. Mens på den andre enden av kniven har de laget et stag som er skrudd i kniven og går ned mellom gulvet og ned på bakakselen der det er festet med en uniball. På bakhjulsdrevede biler, så må knivene festes i bakakselen, og i karosseriet. Hvor det er festet har ingenting og si, unntatt at det er en kniv på hver side. For å forklare litt, hadde man skrudd karosseriet fast i bakakselen (Kuttet ut fjæring) ville ikke karosseriet ha hatt mulig til få krenget.. Den er du med på? Sånn vil man nesten ha det. Man skrur den ene enden av knivene fast i bakakselen (en på hver side av akselen, venstre/høyre) og den andre enden fast i karosseriet. På den måten kan man med knivkrengere justere hvor mye man vil at bilen skal krenge. Justerer du kniven på langs da, blir det nesten som om du hadde kuttet fjæring og boltet karosseriet rett på bakakselen. Har man forhjulsdrevede biler, (som ikke har aksel bak) og skal ha knivkrengere bak, fester man de på akkuratt samme måte som foran. Ut mot hjulene. Mens har man bakhjulsdrevet bil, så går knivene langs med karosseriet. På bakhjulsdrevede biler så har man bærebruer som går ut fra karosseriet og utover mot hjulene foran.. Men bak, så har man en bærearm som går langs med karosseriet, fordi man har en bakaksel som går på tvers under bilen fra hjul til hjul. Derfor må kniven også gå langs med karosseriet og bærearmen, for man har ingen bærebru å feste den til skulle man skrudd den ut mot hjulet. Mens om man hadde hatt FWD, så hadde man jo (vanligvis) hatt en bærebru å feste kniven ut mot hjulet;) Så "enkelt";) Hjalp det nå?? Si ifra hvis ikke, er moro å forklare!:):P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet Mars 9, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 9, 2006 Hehe... Nei, må beklage altså... Skjønte det når det var stiv bakaksling. Men når det ble bærearmer og sånn bak også så sa det stopp...! Men veldig bra forklart!! Er ikke det det står på, er hodet mitt som stopper opp... Skjønner det sikkert hvis jeg hadde sett noen bilder av tingene:) Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TitaniumRods Skrevet Mars 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2006 Hvis du så bildene av en grønn Volvo med stagene inne i bilen på Igmab sin side så har du sett hvordan knivene er festet på bakhjulsdrevede biler. Da gjenstår det bare å skjønne greia. At de stagene ligger inne i bilen, har ingen betydning. Knivene kunne like gjerne vært under bilen. Man kunne og skrudd knivene fast rett i bakakselen og rett i karosseriet. Bare kniven er montert mellom bakakselen og karosseriet, så har man gjort det riktig.. Den vanligste måten å montere knivene på, er å erstatte den gamle krengningshemmeren, med ett helt vanlig rett stag. Og på dette staget lager du to festebraketer, som du skrur knivene fast i. Deretter lager du to fester på karosseriet og skrur de andre endene av kniven fast der. Skjønner? Ikke legg deg opp i navn som "bærearmer" og "bærebruer". På 240'er og andre biler, når man bygger om til coilover fjærben bak og four link, så tar man vekk bærearmen. Så ikke tenk for mye på det.. Tenk deg hjuloppheng foran og bak. Foran så har man innerskjermen og rammevagn. See? Og der er det skrudd fast en bærebru som går utover mot hjulet. Bak, så har man "ikke" det... Og fordi man ikke har det, så ER DET klin umulig å montere knivene ut mot hjulene. Man har ingen steder å feste de, skulle man montert de ut mot hjulene! Derfor må man legge de langs med karosseriet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet Mars 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2006 I see... SKjønte det nå... Måtte bare studere det bildet av Boost sin Volvo. Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TitaniumRods Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Flott å høre da gitt! Alltid hyggelig å hjelpe!:) Si ifra hvis det er noe annet du lurer på da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.