Gå til innhold

Behandling før tectyl?

Ranger emnet


srednA

Anbefalte innlegg

Vet ikk helt om dette er rett forum, men prøver nå.

 

Jeg skal tectylbehandle bilen under. Bilen er sandblåst og lagt på 2 lag med rustkiller/ coroless (eller hva det heter)

 

Er det bare å legge på tectyl eller bør jeg legge et lag med lakk uten på det røde før tectylen for å forhindre fukt....?

 

Erfaring?

 

CIMG4495.jpg

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville grunnet, så lakket over, før tektylen. Men ja, iallfall lakk :)

 

Sykt deilig bilde, forresten :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville grunnet, så lakket over, før tektylen. Men ja, iallfall lakk :)

 

Sykt deilig bilde, forresten :)

 

Oki, men da satser jeg på et lag med lakk før tectylen....

Neon merker som egner seg osv. vil ikka ha noe som koker.

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at du gjør ordentlig arbeid før du legger på Tectyl eller hva du nå ender opp med å bruke.

Tenk over at nye biler er til og med galvaniserte og allikavel ruster de. Det sier seg selv at bare corroless under Tectylen ikke er godt nok i det hele tatt.

 

For det første er ikke corroless grunningen i seg selv "tett" nok. Om du ser på biler som har fått pusset ned noe på utsiden av karosseriet og smurt noe corroless på, så ruster det der etter en tid dersom det ikke kommer noe mer utenpå den igjen.

Du må ha ordentlig grunning, så gjerne en tett lakk (billakk) utenpå det igjen før du legger på Tectylen.

Så må du også tenke på hva du skal beskytte. Skal du bare ha støydemping så legger du bare på tykk tectyl. Men skal du også forhindre at det ruster så må du bruke den tynne tectylen (for hulrom) først. Den skal også brukes over hele området utvendig pluss der den er ment å brukes, innvendig i vanger, over alle falser et.c.

Det er denne som gir grunnlaget for rustbeskyttelsen siden den kryper inn og forsegler.

Til sist bruker du den tykke Tectylen som slutt lag utenpå den tynne.

 

Den tykke Tectylen er en beskyttelse for beskyttelsen.

 

Du må også være obs på at Tectyl og "bodyskydd" er to forskjellige ting. Bodyskydd har ingen rusthindrende virkning men er bare et stoff som gir struktur under lakken.

 

Skal du bruke ordentlig Tectyl, kalles de:

Tynnstoff: Tectyl 558.

Tykkstoff: Tectyl 120.

 

Men regner med at tråden her kommer til å fylles opp av hobbysynsere som egentlig ikke helt vet hva de snakker om, så du bør ta en telefon til noen profesjonelle.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at du gjør ordentlig arbeid før du legger på Tectyl eller hva du nå ender opp med å bruke.

Tenk over at nye biler er til og med galvaniserte og allikavel ruster de. Det sier seg selv at bare corroless under Tectylen ikke er godt nok i det hele tatt.

 

For det første er ikke corroless grunningen i seg selv "tett" nok. Om du ser på biler som har fått pusset ned noe på utsiden av karosseriet og smurt noe corroless på, så ruster det der etter en tid dersom det ikke kommer noe mer utenpå den igjen.

Du må ha ordentlig grunning, så gjerne en tett lakk (billakk) utenpå det igjen før du legger på Tectylen.

Så må du også tenke på hva du skal beskytte. Skal du bare ha støydemping så legger du bare på tykk tectyl. Men skal du også forhindre at det ruster så må du bruke den tynne tectylen (for hulrom) først. Den skal også brukes over hele området utvendig pluss der den er ment å brukes, innvendig i vanger, over alle falser et.c.

Det er denne som gir grunnlaget for rustbeskyttelsen siden den kryper inn og forsegler.

Til sist bruker du den tykke Tectylen som slutt lag utenpå den tynne.

 

Den tykke Tectylen er en beskyttelse for beskyttelsen.

 

Du må også være obs på at Tectyl og "bodyskydd" er to forskjellige ting. Bodyskydd har ingen rusthindrende virkning men er bare et stoff som gir struktur under lakken.

 

Skal du bruke ordentlig Tectyl, kalles de:

Tynnstoff: Tectyl 558.

Tykkstoff: Tectyl 120.

 

Men regner med at tråden her kommer til å fylles opp av hobbysynsere som egentlig ikke helt vet hva de snakker om, så du bør ta en telefon til noen profesjonelle.

 

 

Kjempesvar dette....

 

Jeg har en boks med tectyl, men aner ikke om den er tykk eller tynn. Bilen skal kun brukes om sommern. Jeg har lyst på det beste resultat når jeg først legger ned så mange timer i bilen.

 

Selger de slik tynn tectyl på bilextra osv.?

Dodge D200, 79 mod -- Daihatsu Rocky 2,8TD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk over at nye biler er til og med galvaniserte og allikavel ruster de.

 

Selgerene påstår at bilene er galvanisert-men det er BS, de er sprøytet med sinkbasert grunning.

 

Bare hyl i vei-men hva tror du skjer med en 0,9mm plate som varmes til nærmere 400grader? Tror du den bilen hadde blitt noe særlig etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Ifølge Thorsen ATV (autorisert Tectyl-verksted) påføres det en sinkgrunning etter rust er utbedret og sandblåst.

 

Deretter påføres tynnstoff (550 ML), samme tynnstoff for bilens hulrom (550 ML) og tilslutt slitebelegg (190).

 

Disse påføres enkelt med Biltemas sprøyte for understellsbehandling, forutsett at du har tilgang til luft. For hulrom er det lettere å bruke Tectyl 550 ML sprayflaske for hulrom (kommer med egen tynn slange).

 

Hvis hele undersiden av bilen er bart metall vil jeg tro man må lakkere før Tectylbehandling.

Saab 900 Turbo, wheelspin might occur at any gear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår