Gå til innhold

Justering av hjulhelling (camber angle) foran på Nissan Sunny 1,6 N13 (1988)?

Ranger emnet

oivind

Anbefalte innlegg

Etter at jeg hadde hjulopphenget fra hverandre for å bytte mansjett på ytre drivledd har jeg i etterkant ikke klart å justere hjulhellingen riktig. To bolter fester støtdemper og hjuloppheng sammen, den øverste av dem brukes til å justere hjulhelling.

I den forbindelse lurer jeg på om dere erfarne bilfolk har noen smarte forslag/framgangsmåter for å få dette gjort på en billig og bra nok måte - på egenhånd? Jeg går ut fra at det ikke er symmetrisk justert, ellers kunne jeg jo bare målt hellingen på det andre hjulet og justert tilsvarende.. Finnes det noe utstyr/verktøy jeg kan få kjøpt for dette? Jeg stoler ikke på mitt øyemål :)

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Etter å ha undersøkt litt har jeg funnet ut at camber-vinkel skal være identisk på begge sider, og er spesifisert under produksjonen av bilen (i min Haynes-manual er vinkelen spesifisert fra -50' til +40' eller omregnet -0,833 til +0,667 grader). Ideell vinkel sies å være 0 grader.

Det skal visst være et gammelt verktøy (såkalt "hjulvinkelindikator") som ble brukt før de superdyre anti-entusiast forstillingsapparatene tok over, men jeg har ikke lykkes å finne noe informasjon om det verktøyet...derfor må det nok bli en improvisert løsning som foreslått med gradskivevater, magneter, o.l.

Kanskje en ide? --> Hvis jeg jekker opp bilen på en rett flate så begge forhjulene henger i luften (slik \---/), så måler jeg fra toppen av korrekt justert hjul vinkelen mellom vertikal linje og hjulets skråning (ala |\---/), og justerer deretter det andre hjulet tilsvarende (ala |\---/|). Vil det funke eller er det noe jeg glemmer her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider