Gå til innhold

Resultat av EU kontroll i dag!!

Ranger emnet

eirwave

Anbefalte innlegg

Da var bilen min akkurat på EU-kontroll...

Fikk to stk 2er feil :(

Justering av lys!

Dempere bak lekker (dårlige)

Dvs, bytte om til orginale lykter og innkjøp av justerbart senkesett =)

Men da lurer jeg på en ting.

Han på møller sa at senkesettet må godkjennes i vognkort. Hvordan skal dette gjøres og hvor mye koster dette?

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justering av lyktene ja, hvorfor skal du sette på orginallyktene bare pga det? koster jo ikke mer enn 180kr på verkstedet for å gjøre det..

Du trenger ikke å ha det i vognkortet på eu, så lenge du har tüv papirene på det så bør det gå greit, viss dem ikke er vanskelige der du bor da.

* Golf 2 1986 (Vraket)

* Golf 2 1992 (Vraket)

* Golf 2 1985 (Solgt)

* Golf 3 1992 Vr6 (Solgt)* Golf 2 1991 (Solgt) * Bmw 523i 2001 (Vraket)

* Bmw 520i 1996 (Solgt) * Bmw 520i 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justering av lyktene ja, hvorfor skal du sette på orginallyktene bare pga det? koster jo ikke mer enn 180kr på verkstedet for å gjøre det..

Du trenger ikke å ha det i vognkortet på eu, så lenge du har tüv papirene på det så bør det gå greit, viss dem ikke er vanskelige der du bor da.

åja det er ikke dyrere enn det nei :=) jammen da er det jo ikke verdt stresset med å bytte lykter.

Når det gjelder senkesettet så var den han mannen i skranken som sa dette med godkjenning i vognkort. Men er jo ikke sikkert at mekanikkeren bryr seg.

Off, da får jeg vell begynne jakten på et billig/bra justerbart senkesett :)

Hvis noen i stavanger/rogaland har et til salgs så si ifra!

2003 VW Passat 1.9TDI STV

* 95, Nissan Primera 2.0 (Solgt)

* 92, Golf GTI 8V (Solgt)

Tråden om golfen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja det er ikke dyrere enn det nei :=) jammen da er det jo ikke verdt stresset med å bytte lykter.

Når det gjelder senkesettet så var den han mannen i skranken som sa dette med godkjenning i vognkort. Men er jo ikke sikkert at mekanikkeren bryr seg.

Off, da får jeg vell begynne jakten på et billig/bra justerbart senkesett :)

Hvis noen i stavanger/rogaland har et til salgs så si ifra!

det er kjekt å ha det godkjent i vognkortet( senkesette altså)

alt fra vanlig kontroll til eu kontroll kan jo skape problemer.

for å godkjenne senkesette på biltilsynet så måtte jeg etter senking justere lysa, vise forstillingskontroll og tuvpapirer..det var egentlig det, det koster 500kr på biltilsynet.

forstillingskontroll er 1000kr ca alt etter hvor mye det er å justere å makke.

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF justerte lyktene mine for under 50 spenn, så å betale 180 for samma jobben er bortkasta.

Senkesettet skal være godkjent av Biltilsynet, også på EU-godkjenning. Endres de fysiske egenskapene på bilen skal den vel i teorien ikke brukes før det foreligger godkjenning, ergo skal det ikke holde å bare ha TUV-papirene i bilen, da disse alene ikke tilsier at bilen er i stand til bruk på vei. Men, det finnes selvsagt verksteder som ikke bryr seg om godkjenning av dette, så man kan lett komme unda uten godkjenning.

Godkjenning av senkesett koster rundt 1500-2000, da inkludert time hos Biltilsynet, justering av avlastningsventil om du har det, 4-hjulskontroll, osv..

Ellers bør dette oppfylles ved kontroll (i verste fall);

- TUV-papirer

- Ingen kontakt mellom dekk og karosseri ved full dempervandring/sving

- At fjærene og demperne passer sammen (dvs sitter i spenn osv)

- 8cm bakkeklaring (muligens 7cm om det er til plastdeler)

- Lysjustering

- Avlastningsventil

- 4-hjulskontroll

Dette er iflg et av Biltilsynene selv.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved godkjenning av justerbart senkesett så må du oppfylle noen krav. Jeg har aldri hørt noe om bakkeklaring, men når det er justerbart så står det et par mål i TUV papirene. de målene er fra center av hjulet og opp til skjermen. målet får ikke være noe mindre en det står i papirene. Hjulstillingskontroll må du også ha ja, og om du ikke er noe særlig flink til å skru så skal du slite litt med å bytte fordemperne. Får det nok til om du vil og har riktig verktøy, men det er ikke bare. Ellers så er det bare å smile pent til de på biltilsynet under godkjenningen, hehe.

Også er det en ting til, du må ha med deg papirene fra hjulstillingskontrollen også når du skal godkjenne senkesettet.

2006 Volkswagen Transporter 1.9Tdi (Arbeidsbil)

2003 Volkswagen Passat 1.9Tdi 130hk (Stasjonsvogn)

2001 Volkswagen Passat 1.6 (Solgt)

1994 Volkswagen Golf3 1.4 (Solgt)

1986 Audi 100 2.2l (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt noe om bakkeklaring

Ikke jeg heller, men fant et brev fra Biltilsynet på et annet forum med ei liste over krav..

Syns det var rart, men er visst tydeligvis en regel.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedene er jo pålagt til å melde inn om slik, og gjør dem ikke det risikerer de jo godkjenningen som de har, og kommer biltilsynet på en stikkprøvekontroll og avdekker dette kan de slite, men vet det er mange verksteder som slurver med dette. Men uansett hvorfor vente med å godkjenne senkesettet, hva om det skjer noe, og en kan risikere å få regress krav?

Når det gjelder krav til bakkeklaring sies det vell 7-8cm klaring, men dette vet jeg praktiseres forskjellig i fra landsdel til landsdel. Noe bryr seg ikke, mens andre pirker som pokker på dette. Virker ikke som norge har et og samme tolkning av lovverket hos biltilsynet.

Og til slutt til trådstarter, ligger sikker 100 tråder om godkjenning av senkesett på forumet nå.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider