Gå til innhold

Bakplate

Ranger emnet


lunas

Anbefalte innlegg

tja, nå har ikke jeg sett så nøye på einserbakplata, men den er punktsveiset nede under støtfangeren ca. 2 cm inn fra skjøten fra bakskjermen. Den er så punktsveiset i bagasjeromsgulvet. Over det så er den nok punktet inni "brønnen" på lyktene mot bakskjermen, samt i skjøten mellom bakplate og bakskjermer er den punktsveiset på innsiden i bagasjerommet. Når du får den nye så ser du kantene som stikker ut rundt omkring, samt når du pusser vekk lakk på bakplata ser du punktene, da vet du nok ca. hvor den skal sveises fast. Det er en god del arbeid med tilpassing av bakplata, så om hele bakplata som allerede er på bilen din er hel hadde jeg nok kappet til en bit som kunne dekket litt over "lyktebrønnen" til de store baklyktene, tilpasset og helsveist.

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror helt klart jeg ville fulgt rådet til Henning. Høyden på selve lampene og åpningene til dem i bakplata er lik. Så det handler bare om å sveise inn en passe stor firkant i hvert hull for å gjøre de mindre. Dette er vesentlig enklere å få til enn å bytte hele plata, samt at kun kjennere vil se forskjell.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utfyllende svar Henning! Jeg ser nok også for meg at å sette inn en passende bit vil være det enkleste og minst arbeid med.

 

Har ikke sett bakplata enda, men regner med å kikke på den en av de nærmeste dagene. Fyren som har plata hadde kjøpt den for mange år siden av en annen fyr, men hadde ikke fått brukt den. Han husket heller ikke om den var brukt. Han har heller ikke sett på den på mange år og vet ikke om den har ligget tørt eller i klem eller noe.. Han virket ellers ganske sikker på at det dreide seg om plata som hadde de små lyktene.. Han er litt skrullete så jeg er spent på om det er plata jeg er ute etter..

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha.. Takk takk, kjempe bilder!!

 

Nå ble jeg bare litt usikker her.. Fant noen bilder av en plate her.. Det er ikke den jeg skal ha vel?? Må vel ha den som går helt opp??

 

26-9520681.jpg

Jepp, den biten du trenger mangler det jo "halvparten" av her, så du trenger den som er på bildet v den røde bilen

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm ekkoj da er jeg helt sikker på hvilken jeg skal ha!

 

Ellers så lurer jeg litt på denne sveisingen. For å si det sånn er jeg ganske grønn enda på det. Hva er egentlig punktsveising? Hvorfor gjøres det istenden for helsveising. Jeg ser jo på bilde av den rød bilden at den på en måte er punktet bortover, men hvorfor?

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punksveising er de punktene som du finner blant annet på jekkanten. Punktsveising er sveising der plater overlapper hverandre. Den sveisingen som er gjort på bilen originalt er med "motstandspunkt-apparat" ( dvs. elektrisk sveis om klemmer sammen platene på et punkt. Klemmene er også elektroder som det sendes strøm gjennom) som smelter sammen platene på et punkt. Hvis man ikke har tilgang på et slikt apparat kan man oppnå det samme ved å bruke MIG/Mag-sveising. Da må man borre hull i den øverste plata, klemme sammen platene med vice-grip tenger og tilslutt fylle hullet med sveis.

Amazon 65-strøken bil

amazon 67-prosjekt

Volvo 245 85-Bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at man helsveiser ikke for da vil platene slå seg og bli bulkete og fine :D

Man kan legge punkter tett inntil hverandre hvis man passer på å la de kjøle seg ned først.

Men på karosseri plater så er det ingen vits i å helsveise, hvis ikke du skal kjøre rally eller lignende da

Da kan det lønne seg å helsveise dempertårn og slikt...

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye jobb å bygge om fra store til små lykter.

Klippe til to plater og sveise inn disse.......

Hvis bakplata er noenlunde rust/bulkfri så er det bare tull å bytte den.

 

 

Du sier noe her ja.. Kanskje det hadde blitt mye lettere å gjøre det. Plata jeg har kikka på er helt ny og helt strøken. Skulle få den for 400 kr. Men nå ble jeg jo litt usikker på om jeg trenger den plata... hmm

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe her ja.. Kanskje det hadde blitt mye lettere å gjøre det. Plata jeg har kikka på er helt ny og helt strøken. Skulle få den for 400 kr. Men nå ble jeg jo litt usikker på om jeg trenger den plata... hmm

 

Hvis det er den aller første bakplata (75-76) så kjøper jeg den tvert.

Så slipper jeg å bygge slike swallowtail former på min bakplate ;)

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår