Gå til innhold

registrering av 240 turbo

Ranger emnet

mjæ

Anbefalte innlegg

hei jeg skal turbokonvertere en vovlo 240 med en b-230F motor (eller bytte til en FT motor.. ikke bestemt meg enda.. btw noen som har en B-230FT motor til salgs? ) men er det noen feller elelr råd noen har å gi meg når det gjelder registrering? takk for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos satans vegvesen og spurte.. Du måtte ha papirer fra volvo om at motoren var godkjent i bilen.. Også skulle døm glane litt så du ikke har festa motoren med patentbånd... Det som vel er gull verdt er at det er pent og ryddig i motorrommet, samt at alt sitter skikkelig fast. Ikke mangler noe her og der.. At det ikke ser ut som at du har mista motoren oppi der.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt et par samtaler med folk på BT. De krever Godkjenningspapirene fra Volvo. (god ide er å ringe volvo norge og få noen stempla papirer). I tillegg vil de også gjerne ha så mye info om hva som er gjort som mulig.

Nå har det seg også sånn at BT er litt på trynefaktor da. Så sørg for å ha ren bil, fint smil og pent motorrom som Volvo-r-sport sier.

En veldig grei ting å gjøre er å sende en skriftlig forespørsel/søknad om motorbyttet i forkant slik at saksbehandler er litt forberedt på hva som har blitt gjort når du kommer.

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. send skriftlig søknad

2. vent på svar

3. send det de sier du mangler av vedlegg

4. send det i retur

5. vent på hyggelig svar (forhåpentligvis)

mens du gjør dette, bygger du opp bilen også..

så lenge du holder deg innefor det som er godkjent av volvo, skal det bli godkjent.

forklar gjerne i søknad hvordan du skal oppfylle kravene.

ps. du trenger nok bedre dekk også, pga. hasitghetsindeks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte ingen søknadd når jeg skulle godkjenne ombyggninga mi fra b230f til b230et.

Jeg printa ut ark jeg fant på nettet, hvor det stod hva som var godkjent ombyggd fra volvo etc. tror det var på volvocars.no men ikke helt sikker, så printa jeg ut fra en annenside jeg fikk herfra om hvor det står antall hester og slik i den motoren jeg satte i.

Var først på eu og motorbytte godkjenning i drøbak, han åpna panseret og så neddi motorrommet og sa det så halvferdig ut og at det ikke ble godkjent, dette fant han ut etter å ha sett oppi der i maks 7 sekunder. men eun gikk bra.

så Dro på biltilsynet på billingstad og da hadde jeg ikke rørt motorrommet mitt i det hele tatt siden drøbak og de så på det og sa det så bra ut og ville teste bilen, så han kjørte rundt på plassen og kom tilbake og sa jeg måtte dra å få målt antall hester, fordi det var mer enn jeg hadde oppgitt. og jeg stod der og : "Hæ? tuller du med meg? det viste jeg ikke gitt" :P

så dro til per gudbrandsen (ikke helt sikker på navnet hans) og fikk tatt den på rulle og fikk antall hester på papir. dro så til BT på økern? viste papirene på antall hester og fikk alt skrevet i vognkortet.

har et veldig fint vognkort nå hvor motorbytte er godkjent, senkesettet er godkjent, og felgene er egentlig godkjent men de har glemt å skrive det i vognkortet :( Fikk dette også godkjent med effektanlegget fra jt på 3"

Sorry langt innlegg :P Men som dem sier lengre oppe, så hjelper det med å skrive søknadd og det går en del på trynefaktor og hvem du møter på på bt. aller beste er å møte på han som er mest pirkete osv av de som er der og få det godkjent av han, for da er det som regel ordentlig gjort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så Dro på biltilsynet på billingstad og da hadde jeg ikke rørt motorrommet mitt i det hele tatt siden drøbak og de så på det og sa det så bra ut og ville teste bilen, så han kjørte rundt på plassen og kom tilbake og sa jeg måtte dra å få målt antall hester, fordi det var mer enn jeg hadde oppgitt. og jeg stod der og : "Hæ? tuller du med meg? det viste jeg ikke gitt" :P

så dro til per gudbrandsen (ikke helt sikker på navnet hans) og fikk tatt den på rulle og fikk antall hester på papir. dro så til BT på økern? viste papirene på antall hester og fikk alt skrevet i vognkortet.

har et veldig fint vognkort nå hvor motorbytte er godkjent, senkesettet er godkjent, og felgene er egentlig godkjent men de har glemt å skrive det i vognkortet :( Fikk dette også godkjent med effektanlegget fra jt på 3"

Hvor mye effekt hadde din da? Jeg lader 0,8 bar(B230FT), så da er det vel ca rundt 180 hk?

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk så mye. Men har det noe å si om det er org. volvo deler? om jeg har større turbo enn det som sitter org. f eks..? hvor stor sitter det i de motorne egentlig a? tenkte noe på størrelse av garret t 03 eller hva den heter... Eller kanskje noen kan fortelle meg hva jeg ca trenger for å hente ut ca 180 hk +/- 20hk...på en billig måte men holdbart..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk så mye. Men har det noe å si om det er org. volvo deler? om jeg har større turbo enn det som sitter org. f eks..? hvor stor sitter det i de motorne egentlig a? tenkte noe på størrelse av garret t 03 eller hva den heter... Eller kanskje noen kan fortelle meg hva jeg ca trenger for å hente ut ca 180 hk +/- 20hk...på en billig måte men holdbart..?

Er det b230et-motor, så bytt rådene først, så chip, 0,95 i ladetrykk, 3" JT hele veien, 940 grenrør, alu-intercooler og k&n-filter.

NOK OT I DENNE TRÅDEN NÅ!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOKUMENTASJON

VOLVO 244 CHASSINR. 626218

Maksimalt Tillatt Motorefekt for Volvo 240/260 er 200hk Din (22kpm) uten at det er nødvendig med endringer i chassiet.Monteres det ventilerte skivebremser foran,kan effekter opp til 220HK Din (28kpm) nyttes

Volvo Personbiler Norge AS godkjenner montert Volvo B230FT motor som alternativ i ovennevnte kjøretøy,om nevnte spesifikasjoner oppfylles

Med venlig hilsen

VOLVO PERSONBILER NORGE A.S

Avd Teknikk/Verksteddrift

Dette er min dokumentasjon fra volvo (godkjenning av motor FT) som du å vil få..ta med denne til BT....

Lenke til kommentar
Del på andre sider