Gå til innhold

registrering av 240 turbo

Ranger emnet

mjæ

Anbefalte innlegg

nei det er en B-230F..men kan man bruke uorg. volvo deler (med det mener jeg annerledes og støre turbo f eks) og fortsatt få den god kjent eller er det bare den grensa på 200 hk osm teller? (hehe jeg har ventilerte skivebremser foran :D )

Er det b230et-motor, så bytt rådene først, så chip, 0,95 i ladetrykk, 3" JT hele veien, 940 grenrør, alu-intercooler og k&n-filter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er en B-230F..men kan man bruke uorg. volvo deler (med det mener jeg annerledes og støre turbo f eks) og fortsatt få den god kjent eller er det bare den grensa på 200 hk osm teller? (hehe jeg har ventilerte skivebremser foran :D )

Er det b230et-motor, så bytt rådene først, så chip, 0,95 i ladetrykk, 3" JT hele veien, 940 grenrør, alu-intercooler og k&n-filter.

Bare du ikke overstiger HK grensa og arb er godt utført så går det nokk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ante, 740 godkjennes med inntil 238hk..

og trådstarter, virker som du vakler litt frem og tilbake av og til, B230F uten turbo, men el. sprut, enten bendix regina, LH jetronic 2.2 eller LH jetronic 2.4..pluss alle F-motorene har kat. FT derimot fåes i to versjoner, det heter vel at eldre enn 93' er best å styre unna(litt usikker på akkurat den, rett meg noen) og til nærmere motoren er fra 98', desto kjekkere er det.. "nye typen" FT er forresten identisk FK,kun mini inngrep som skiller, så ikke hopp over FK's fordi de _bare_ har 135hk..

vet ikke om det var helt nødvendig, men virket ikke osm du var helt stødig på ting og tang, håper dette kansje var til litt hjelp hvertfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og trådstarter, virker som du vakler litt frem og tilbake av og til, B230F uten turbo, men el. sprut, enten bendix regina, LH jetronic 2.2 eller LH jetronic 2.4..pluss alle F-motorene har kat. FT derimot fåes i to versjoner, det heter vel at eldre enn 93' er best å styre unna(litt usikker på akkurat den, rett meg noen) og til nærmere motoren er fra 98', desto kjekkere er det.. "nye typen" FT er forresten identisk FK,kun mini inngrep som skiller, så ikke hopp over FK's fordi de _bare_ har 135hk..

vet ikke om det var helt nødvendig, men virket ikke osm du var helt stødig på ting og tang, håper dette kansje var til litt hjelp hvertfall?

ft motorene finnes i flere enn 2 utgaver hvis en skal følge boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei sant er ikke heeelt stødig i dette.. ganske fersk vøttø.. men alle må starte et sted ;) det jeg vipper mellom er å kjøpe en "ny" FT motor elelr turbo konverter den jeg har nå (B-230F).. men hvis delene bortsett fra turbo ikke er så forskjellig fra dyser. turbo og sånn sååå... men tror jeg komemr til å bygge selv.. morro det vøttø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal eu-godkjenne bilen på et vanlig verksted. Har disse folka da plikt til å melde fra videre hvis det ikke er original motor? (må eu-godkjenne bilen i løpet av februar *kremt* og har ikke godkjent ft-motoren ennå)

Må jeg da på biltilsynet eller kan jeg eu godkjenne den og stresse med motorgodkjenning en annen dag?

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha motoren godkjent først, så eu-godkjenning. Du har 2 valg:

Stikk til det slappeste eu-kontroll-verkstedet med følgende modifikasjoner på bilen:

1: Ta bort evt dumpventil. Juster ned ladetrykket til 0,2bar, ta vekk turbotrykks-måler og andre ting som "viser" at du har turbomotor i bilen. Så er det bare å krysse fingrene.

2: Avtal time med biltilsynet for eu-godkjenning OG godkjenning av motorbytte. Husk å ha med papirer på hva som er gjort +++

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal eu-godkjenne bilen på et vanlig verksted. Har disse folka da plikt til å melde fra videre hvis det ikke er original motor? (må eu-godkjenne bilen i løpet av februar *kremt* og har ikke godkjent ft-motoren ennå)

Må jeg da på biltilsynet eller kan jeg eu godkjenne den og stresse med motorgodkjenning en annen dag?

Jeg dro på eu-kontroll først. og så skal den på etterkontroll men var ingen ting dem må se etter i motorrommet på etterkontrollen så nå har jeg skifta motor. så skal den eu-godkjennes. så skal årsavgift/omreg. betales før den skal på visning hos bt. lurer fælt på hva BT sier til turboen min siden den er så liten :D (Garrett T3/04 vs. Mitsu 13c?) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Drar opp igjen denne tråden litt..

Jeg har nå fått papirer på motoren min fra Volvo samt. tatt 4-hjulskontroll med Lesjøfors fjørene. Har selvføgelig TÜV papirene til senkefjørene også.

Jeg lurer da på om det er noe jeg spesielt må huske på å få med i søknaden?

Vet DaButcher er god på dette :)

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider