Gå til innhold

Trøbbel med lufting av bremser

Ranger emnet


JChE

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med luft i bremsene på galanten(tror jeg) da bremsepedalen er veldig "svampete" og det er relativt dårlig bremseeffekt.

Jeg har idag prøvd å lufte de ved hjelp av dette:

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-146_l.jpg

Jeg pumpa ut mesteparten av den gamle bremsevæska, helt til det var tomt for luft i slangen. Dette gjorde jeg på alle 4 hjul.Jeg sørga selfølgelig for at det hele tida var nok væske på beholderen.

Men det er like dårlige bremser enda?!?! :scared

Hva kan dette skyldes? har det noe å si om lokket på bremsevæskesylinderen er på under lufting? jeg har hatt dette av...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skiver eller tromler bak? Hvis det er tromler kan for stor avstand mellom bånd og trommel gi lav pedal eller dårlig bremsevirkning. En annen ting er lekasje på bremsesylindere, da blir du ikke kvitt lufta i bremsene...

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skivebremser bak. Jeg bytta caliper bak på høyre side for 2-3uker siden, og fikk bare lufta det ene hjulet der og da. Resten tok jeg idag, først VB, deretter VF og til slutt HF. Kan det ha noe å si at jeg ikke har lufta alt samme dagen? Trodde ikke det men...

Og når det gjelder lastventil, tror jeg ikke det er det på den bilen...det er vel mest vanlig på varebiler?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig rekkefølge for lufting av bremser er høyre bak , venstre bak,

Høyre foran og venstre foran .

 

Luft alt på nytt igjen .... å sørg for å holde bremseveske beholdern full til enhvertid. De lønner seg å være to stykk . 1 pumper opp trykk , holder pedalen inne mens nr 2 åpner og lukker bremse niplene .

Japser er bra biler, men faen som dem ruster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke abs-bremser....

Skal sjekke om det er lastventil, isåfall forklarer det noe av problemet, siden ingen av hjula var nedi bakken.

Det verktøyet jeg brukte, har en tilbakeslagsventil som skal forhindre at det blir sugd luft inn igjen i systemet, så det skal bare være å pumpe på mens nippelen er åpen. Om det blir optimalt er jeg ikke helt sikker på men...

Noen andre som har brukt dette lufteverktøyet?

Og noen som vet om jeg må ha lokket på væskebeholderen under lufting?Har dette noe å si?

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt sånne løsninger før med tilbakeslagsventil på slangen, men det jeg synes fungerer best er å få noen til å trå på pedalen for deg mens du selv styrer åpningen av nippelen. Bruker du gjennomsiktig slange har du full kontroll på om det er noe misfarging og/eller luft igjen og om det forsvinner den riktige veien.

 

Om du synes pedalen er svampete kan en mulighet, gitt at det er tomt for luft, være at bremseslangene dine svikter litt. De er fleksible, men etterhvert vil de gi mer etter enn da de var nye. Ellers har andre muligheter blitt nevnt i de andre postene som jeg kan komme på.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ABS? Om du har det.. Bør noen biler ha tenningen på når du skal skifte... Sett på tenninga, og ABS'en skal automatisk lage litt trykk bak osv. men, aldri lurt å pumpe bilen tom... Sug heller ut i beholderen først, så fyll etter med ny, så pump, og fyll etter. ALDRI bra at det blir luft i systemet..

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke abs-bremser....

 

Men takk for mange gode svar folkens! Jeg skal prøve å lufte de på gamle måten, dvs uten tilbakeslagsventilen, bare med en klar slange på nippelen.... burde vel alltids funke da. Hvis ikke får jeg se over bremseslangene!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår