Gå til innhold

Hvordan er det å kjøpe diesel biler med høy kilometerstand? Veldig utrygt?

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte bil etterhvert, men vil ha diesel og en som ikke er så gammel, men jeg ikke har mer enn rundt 50000,- å bruke. Finner endel diesel biler, men alle har jo rimelig høy km. Så lurer derfor på hvor trygt det er å kjøpe bil med høy km? De som har gått minst ligger vel rundt 150 - 200 000 km, mens de fleste ligger på 200 - 300 000 km, noen over det også. Er dette noe som vil være fryktelig langt for en rundt 96 model?

 

Kjenner lite til biler med høy km, den jeg har nå er bare gått 122 000 km, men er jo bensin da. Mamma har en 01 Volvo V40 1.9D som har pasert 160 000km, er jo ikke så veldig langt, men den har absolut ingen problemer med kilometeren og er så godt som feilfri. Ellers er vel den eneste bilen jeg har vært litt borti med høy km en 99 Jeep Cherokee 2.5 TD som er en kamerat sin. Denne er vel gått 263 000 km ca, og er lite problemer med den også, er vel faktisk mindre enn det jeg har hatt med min som er gått under halvparten. Vil det være dumt å kjøpe en som er gått 200 - 300 000 km? Stor sannsynlighet for at man vil få mye problemer?

 

Har en liten liste med de bilene som vel er mest aktuelle så kan ta å liste de opp. Tenker på rundt 95 - 97 modeller da:

Citroen Xantia 1.9/2.1 TD

Citroen XM 2.1TD

Peugeot 406 1.9/2.1 TD

Peugeot 605 2.1 TD

Ford Mondeo 1.8 TD

Opel Vectra 1.7 TD

Audi 100/A6 1.9/2.5 TDI

 

Er vel stort sett de som er mest aktuelle som jeg har sett i den prisklassen jeg tenker på.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

motorene i seg selv skal jo klare det fint, men resten av delene på bilen er jo ofte godt slitt.kjenner en med en 406 1,9HDI, den har gått 250000(99mod)

går veldig fint, men tror motorfestene begynner å bli slitt, siden det skrangler litt i dashbordet på tomgang, og det rykker godt i girspaken når du gir på og slipper gassen.

Men motorfester er jo ikke dyre greiene da...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 300D (mercedes w124) sekser, og den er helt som ny selv om den har ca. 350 000 på telleren.. Men vil tro dette kommer mye ann på hvem som har hatt bilen :) Eneste som gjelder her vel egentlig å prøve bilen for å se om det er noe galt med den... NAF kontroll f.eks er jo fint..

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også det inntryket at når det er diesel bil går gjerne dieselmotoren i evigheter uten stort av problemer. Er vel heller andre ting som begyner å bli slitt med så høy km. Som du sier er jo ikke bytte av motorfester det verste. Han kameraten min med Jeepen som har 263 000 km på telleren har vel ikke hatt noen problemer med motoren, men har av og til litt elektrisk gøy, men i følge forige eier har den hatt litt elektrisk tull fra den var ny. Det eneste som har gått var varmeregisteret, men det gikk på min også som bare er gått 122' km. Grunnen til at jeg er blitt litt skeptisk til høy km er en kamerat sin 93 Ford Mondeo SI som er gått rett over 200 000km. Har hatt reperasjoner for rundt 25 000 på under et halvt år, men der var 10 000 av de bytte av gearkasse, mens resten var endel foringer og litt oljelekasjer ++.

 

Lurer også litt på hvordan det er å få solgt biler med høy km? Kjøper jeg en med nærmere 300' på telleren vil den gjerne ha 400' hvis jeg har den i rundt 5 år, vil det i det hele tatt være mulig å få solgt bilen da uten å nesten gi den bort? Eller vil verditapet bli like høyt på min som ville ha en km stand på 220' om 5 år? Tenker da at min har en verdi på rundt 50 000 nå, og det samme for en tilsvarende dieselbil som har gått 2 - 300 000 km.

 

Kom gjerne med erfaringer eller komentarer til noen av de bilene jeg har listet opp.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo vidt kjent at en av fordelene med dieselmotorer er bedre levetid og holdbarhet på selve mororene.

de trenger for det første mye mindre turtall, og kan heller ikke dras like langt ut som en bensinmotor!

 

andre grunner til at dem lever lenger er jeg ikke kjent med, men jeg regner med at det er noe mer :P

Nissan Micra K12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det er et trygt kjøp så lenge du ikke kjøper en som er kjørt møkka av. elektriske problemer på jeep er helt normalt. særlig hvis det er rundt 90 modell.

 

dieselbiler går og går. men sjekk resten av bilen for rust osv. slitasjedeler må du regne med å bytte uansett åssen bil det er

Benekter du fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det er et trygt kjøp så lenge du ikke kjøper en som er kjørt møkka av. elektriske problemer på jeep er helt normalt. særlig hvis det er rundt 90 modell.

 

dieselbiler går og går. men sjekk resten av bilen for rust osv. slitasjedeler må du regne med å bytte uansett åssen bil det er

Var snakk om en 99 model. Vaktmesteren på skolen kom inn i klasserommet å måtte hente kameraten min, fordi bilen hadde stått å tutet lenge.. :roll: Måtte ta av bateriet for å få den til å stoppe. Ellers er det rimelig ofte noe krøll med at lysene nekter å slå seg av i noen uker etter at han har brukt henger. Før drev også alt av instrumenter å dette ut samtidig som airbag lampa lyste, noe jeep hadde prøvd å finne ut av siden bilen var ny, men ikke klart.

 

Merc 250d eller 300td bare går og går. hadde vurdert en slik en om jeg skulle hatt en rimlig dieselbil.

 

Har tenkt på de ja, men ikke spesielt glad i mercedes. Synes de er altfor dyre også. Får ikke noen runt 96 model for 50 000. Skal desuten ha airbag, noe mange av de til den prisen mangler. Har også en mistanke om at andre diesel motorer gjerne går billigere. Men de lever jo evig da. Ikke liker jeg setene og interiøret eller i dem heller.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du kan kikke etter en taxi-kjørt bil, siden du ikke har mer enn ca. 50 000 kr. å bruke. Taxi-kjørte biler har de fordelene at de får jevnlig service, blir ikke kjørt særlig hardt (i utgangspunktet mener jeg det, men det kommer selvfølgelig an på sjåførene).

 

Minus på taxikjørte biler er selvfølgelig den høye kilometerstanden, mye by- og småkjøring = mange timer.

 

Men taxikjørte biler er et greit alternativ, men sats på å få en som ikke har så veldig langt allerede, du skal jo tross alt få noen kroner når du selger den igjen.

Eksempler; Opel Omega B, Toyota Carina E/Avensis, osv...

BMW E46 M-sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp XM`en, men ellers tut og kjør.

Noen spesiel grunn til at jeg bør unngå den? Hørt at de første hadde endel problemer med kvaliteten, men skal vist være helt greie etter 1995.

 

Jeg vil tro du kan kikke etter en taxi-kjørt bil, siden du ikke har mer enn ca. 50 000 kr. å bruke. Taxi-kjørte biler har de fordelene at de får jevnlig service, blir ikke kjørt særlig hardt (i utgangspunktet mener jeg det, men det kommer selvfølgelig an på sjåførene).

 

Minus på taxikjørte biler er selvfølgelig den høye kilometerstanden, mye by- og småkjøring = mange timer.

 

Men taxikjørte biler er et greit alternativ, men sats på å få en som ikke har så veldig langt allerede, du skal jo tross alt få noen kroner når du selger den igjen.

Eksempler; Opel Omega B, Toyota Carina E/Avensis, osv...

Finner lite taxikjørte biler av litt nyere dato. Må være Turbodiesel og gå billig, helst under 0,6 på mila til vanlig, noe som i hvartfall blir hardt med en Opel Omega B.

 

Finner jo noen Som har rimelig lav km også, men er Opel Vectra eller Ford Mondeo som kan ha lav km og ligge rundt 50 000. Vet ikke om disse vil være et vesentlig bedre kjøp enn noen av de andre med 200 - 300 000km? Kommer vel kanskje mest ann på hvordan de er vedlikeholdt? Fant for eksempel denne.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i transporten i militæret, og kjørte blant annet personbiler. Hadde blant annet en Mondeo av typen du viser, og en Vectra B.. Begge diesel og stv. Mondeoen var skikkelig råtten, kan ikkje huske km-stand, men den var ikkje avskrekkende høy. Rattet var f.eks utslitt, gummien løsnet fra ringen, motoren måtte glødes 4-5 ganger før start, selv etter gjentatte verkstedsbesøk, og den føltes generelt skranglete og var en del på verksted. Dette har sikkert noe med at den har blitt brukt av minst 2-300 personer gjennom årene, men det ødelagte hvertfall en del av mitt forhold til Mondeo (ikkje at eg hadde noe fra før). Vectra B'en var en bil som var for de litt finere folkene dvs mindre og finere kjørt, og den var rimelig grei. Utenom Opel sitt store problem med nyere biler, elektronikken klikket på den en gang eller to.. Sier at Opel har problem med det, pga vi hadde og 2 nyere Astra, og der tok elektronikken av noen ganger :P Alt blinket osv..

 

Det var mine erfaringer med de to bilene, du må selvsagt ta høyde for at disse bilene lever et hardt liv, men eg hadde hvertfall vært jævli nøye når eg så på Mondeoen.. Lykke til!

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skeptiskt til mondeo selv siden en kamrat av meg har en med endel problemer. Men synes det er rimelig fine biler, ganske billige og virker greie, men er kvaliteten jeg er mest redd for. Husker du noe om motorene? Mye støy fra de, gikk de greit?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesiel grunn til at jeg bør unngå den? Hørt at de første hadde endel problemer med kvaliteten, men skal vist være helt greie etter 1995.

 

Faren min kjøpte første XM`en i 1992, og andre i november 1996 (+/-). Etter tre år var -96 modellen helt skranglete og fæl. Tak og alt mulig annet knirket, motoren hadde fått en rar ulyd, og hydraulikkpumpen gikk mer og mer.

Ble byttet inn i november -99.

Så jeg kan vel kanskje ikke generalisere såppass og si at du bør ligge unna alle XM`er, men for meg virket kvaliteten heller tvilsom.

 

PS: Begge ble kjøpt nye.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår