Gå til innhold

ØK: Felger til Opel Astra 5x110 39impress

Ranger emnet

Strez

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...

..vil du ha felger med ET39? Bilen har jo originalt ET49 (i allefall de astra'ene med 5X110 som jeg vet om).

Det stod på felger som var 7,5" med ET35 da jeg kjøpte bilen, og i det jeg senket den, tok dekkene bort i innerskjermen foran ved hver dump. Var 205/50/16 dekk på den (jeg har riktig nok stv, men fronten er vel den samme på alle astra g'ene regner jeg med). Det samme vil skje ved ET39 så fremt til at du ikke kjøper 7" felg. Du har masser av plass å gå på innover. Felgbutikkene her oppe anbefaler 7-7,5" med ET42-45. Da slipper du å gjøre noe som helst med skjermene. Skal kjøpe meg 7"X18" eller 7,5"X18" med ET 45 nå før påske med 215/35/18. Vil passe perfekt uten at jeg må gjøre noe med bilen.

Men for all del, kjøp de felgene du vil, men det kan hende du må modifisere innerskjermene litt. Hvorfor ikke kjøpe helt nye? Komplette 17" med dekk får du jo til godt under 7 tusen overalt i dag.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... Var bare på opel verkstedet for å finne ut hva bolt sirkel og ET var jeg, da sa det at det var 5x110 og ET39...? Har ikke satt meg så veldig inn i dette me felger osv ennå, så må nesten legge til at jeg ikke helt vet hva innpresset vil si engang? Hvor langt felgen går inn i hjulbuen?

- Nissan 200sx s14a

x Opel Astra 1.8l

x Crysler Neon 2.0l

http://www.auto-supply.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ET, Offset, innpress. Samme ting, bare forskjellig navn. Hvis du ser inne i standardfelgene dine, så står innpresset trykt inne i disse. Har du stålfelger så står det sikkert ET49. Det gjorde det på mine.

Innpress er hvor langt inn eller ut felgene vil ligge i hjulbuene. Høyt ET, f.eks 49 vil ligge lengre inn enn f.eks ET20. Ta en titt på følgende link så vil du kanskje skjønne litt mer. Her kan du også regne ut hvor mye nye felger vil bygge inn-og utover i forhold til standardfelg.

http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp

Hvis du ser i vognkortet ditt, så står det noe om minimumsinnpresset på felgene du kan ha på bilen, og på min astra g så står det at felgene må minimum ha ET39 (går på sporvidden på bilen. Regler for hvor stor økning av sporvidden som er tillatt). Kan være dette verkstedet mente også. Du kan også høre med en felgforhandler også. Det er blitt enklere å finne felger med høyt ET nå enn hva det var tidligere. Lavt ET vil jo gjøre at felgen ligger lengre ut mot skjermen, noe som kan se veldig stilig ut, men du må som sagt regne med enten valsing av hjulbuene, eller modifisering av innerskjermene. Blir du stoppet i kontroll med felger som har lavere ET enn hva vognkortet tillater, så kan du få problemer med det, i verste fall må du ta av felgene. Har ikke hørt om noen som har blitt tatt for dette enda, men man vet aldri. Forsikringen sier også at "bilen skal være i forskriftsmessig stand", og her kan du også få problemer med feil dekk/felg.

De felgene som stod på min bil da jeg kjøpte den hadde ET35, og det er ikke tillatt på min bil, og derfor hadde jeg en god grunn til å kjøpe meg 18" i stedet for.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Ombygging av hjulbuene på Astra G er en ganske omfattende jobb, så om du ikke har peiling på å gjøre jobben sjøl bør du heller la være. Hadde Coupèen innom fire lakkverksted, tre av dem kjente under hjulbuen og sa nei, siste verkstedet pønska i en halvtime på hvordan de kunne bygge om, og kom til at det enkleste var å:

"Skjære bort stålet som er innfestning for skjermene foran og bak, sveise et nytt feste lengre opp i hjulbuen og så plastsveise et lengre feste på fangeren... Kanskje..."

De hadde altså ikke noen bedre plan og teller timer mens de prøver seg fram. Dyrt? Ja.

Derfor, kjøp felger med høyt innpress. Jeg kjører nå på 8x18" felger med 35 i innpress, med 225/40-R18 piggfrie vinterdekk. Det GÅR greit, men i de store humpene må jeg kjøre saaakte og med nok last i bilen går ikke hjula rundt engang :D

Derfor skal jeg ha nye felger ganske snart, må bare finne noen som har peiling nok til å kunne si at: "ja, dette vil ikke subbe i hjulbuene selv om du senker 40mm."

Synd 19" vinterdekk er så dyrt, ellers sku jeg kjørt 19 året rundt..

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider