Gå til innhold

Overhaling av bakbremse kalippere på 16V

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har plukket av bakbremse kalipperne og kjøpt inn et sånt rep sett med alt av pakninger til kalipperne. Har også kjøpt inn alt av bremseslanger, blir snadder.

I dag begynte jeg med kalipperne, gikk greit å skru ut stempelet, men jeg lurer litt på hvordan jeg skal få ut resten?..

HPIM1588Medium.jpg

Jeg fjerna låseringen som satt nedi her, men den "skruen" vil fortsatt ikke komme ut. Jeg får jo ikke hone sylinderen hvis jeg ikke får ut denne.. .

HPIM1591Medium.jpg

Så langt ut får jeg håndbrekks mekanisme-tingen.

Må jo få den helt ut hvis jeg skal få bytta simmeringen.. .

Regner med at det er mulig siden det følger med simmeringer ;).

Noen som vet hvordan dette gjøres?. Er det bare vold & makt som skal til eller er det et eller annet som må stå i en spesiell stilling for at den andre skal komme ut?. Eller noe sånt?.

På forhånd takk for alle tips;).

Joakim.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ut den skruen til stempelet.

Etter å ha fjerna låseringen så satte jeg en wisegrip tang i enden på skruen og kakket borti wisegrip tanga med et skrujern & hammer, å så kom den ut ganske lett.

Når jeg hadde fått ut skruen, fikk jeg ta ut den tappen som går mellom skruen/håndbrekks armen, og da kom også håndbrekks armen ut.

Bingo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:).

Ja, først så trodde jeg at det var veldig vanskelig, men det var egentlig lettere enn jeg trodde. Først var jeg veldig nøye med å se til at tappen skulle treffe bra nede i kalippern når jeg satte i den skruen, men det visste seg det at det ble rett uansett hvordan ting stod når jeg klaska det sammen. Hvis det i ikke funka, så var det bare å dra skruen litt opp, jokkle litt med armen å så sette arma ned igjen, så funka det.

Jeg la også merke til at brekket ikke funka hvis jeg skrudde stempelet innover, uten å skru det utover.

Altså, jeg måtte skru stempelet ganske langt inn, så skru det ut igjen for at håndbrekks funksjonen funka, litt pussig, men det virket som at det fungerte bra.

Det meste av treghet tror jeg faktisk var rundt "skruen", der i område hvor den lille o-ringen tetter, pusset denne med smergel slik at den gikk lettere. Bingo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider