Gå til innhold

Opel 2,4CIH tips

Ranger emnet


volvokvaløya

Anbefalte innlegg

http://www.enem.se har CIH trimdeler.

 

2.4 er vel den nyeste CIH-motoren. Tror ikke bunndelen er så verst på de. Polering og balansering er aldri å forakte. Nye råder er dyrt.

 

http://www.opeltuners.com har styrt en del med overladding av CIH, så sjekk ut artiklene deres.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som har meninger om hvordan orginal bunndel på 2,4 CIH motoren takler overlading?

Tar gjerne imot råd og tips,balansering av org råder?H-Råder,Smidd stempler,dreie ned org stempler...forhandlere?

 

Takk på forhånd.

 

Ikke tenk på å dreie ned de orginal stemplene. hehe... Bortkastet.

Rådene som sitter i 2,4 er av høy kvalitet, det samme er veiva. Den er meget godt balansert fra orginalt. Mye vekt, på veiva, så å lette svinghjulet er nesten et myst, Bruk evt 2,2 svinghjul. (husk at det er forskjellige bolter på 2,4 og 2,2 osv. )

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som vet av ferdig smidde stempel sortemang til 2,4??

Eller må det custom lages?...blir fort dyrt da.

 

Wössner har stempler til 2,4. De er av meget høy kvalitet, og svenskene bruker dem i rally (lov med 2,4 i Ascona B i sverige). Må legge til at de gir en kompresjon på 12:1. De er foresten overdim på 96mm & 97mm. De er desverre ikke serieprodusert slik som Mahle stemplene, så de er noe dyrere.

Pris eksempel:

4stk Mahle stempler: ca 2700 skr (tatt fra Dalhems katalogen 2003) (ikke høy komp stempler)

1stk Wössner 2,4 stemple 178euro

 

http://www.woessner-kolben.de/english/indexenglish.html

 

Edit:

Men disse stemplene ville jo så klart heve kompresjonen din. hehe, tenkte ikke på at du ville ha lav komp motor. Er vanskelig å få til, spes med tanke på at orginal stemplene har alerede en grop for å senke kompresjonen. (og da ender opp på 9,2:1)

Orginal stemplene er lave, og noe mere utfresing vil svekke de, og medføre motorhavari.

Om man ønsker det så går det ann å prøve med 1mm kortere råder, men da vil man få helt feil geometri i forbrenningskammeret.

Et alternativ er å frese ut et vist volum av toppen. Frese ut rundt innsugsventilen, da det vil øke flow inn rundt ventilen. ville nok også gått for 46mm innsugsventil når man første skal bearbeide toppen. Samt å få den skikkelig portet, polerte innsugskanaler, osv.

 

PS:

les litt her:

http://members.boardhost.com/opeltuning/msg/1136670443.html

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen ekspert, men ville ikke en c20let bli en billigere og lettere og mer stabil motor å trimme turbo og greier på? (så kan du gi 2.4en til meg så slipper du å tenke mer på den :D :D) 2.4 er jo fortsatt en "jøtul", så den er jo svintung da.. ;) Syns CIH`ene passer best med dobble gassere personlig ;)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wössner har stempler til 2,4. De er av meget høy kvalitet, og svenskene bruker dem i rally (lov med 2,4 i Ascona B i sverige). Må legge til at de gir en kompresjon på 12:1. De er foresten overdim på 96mm & 97mm. De er desverre ikke serieprodusert slik som Mahle stemplene, så de er noe dyrere.

Pris eksempel:

4stk Mahle stempler: ca 2700 skr (tatt fra Dalhems katalogen 2003) (ikke høy komp stempler)

1stk Wössner 2,4 stemple 178euro

 

http://www.woessner-kolben.de/english/indexenglish.html

 

Edit:

Men disse stemplene ville jo så klart heve kompresjonen din. hehe, tenkte ikke på at du ville ha lav komp motor. Er vanskelig å få til, spes med tanke på at orginal stemplene har alerede en grop for å senke kompresjonen. (og da ender opp på 9,2:1)

Orginal stemplene er lave, og noe mere utfresing vil svekke de, og medføre motorhavari.

Om man ønsker det så går det ann å prøve med 1mm kortere råder, men da vil man få helt feil geometri i forbrenningskammeret.

Et alternativ er å frese ut et vist volum av toppen. Frese ut rundt innsugsventilen, da det vil øke flow inn rundt ventilen. ville nok også gått for 46mm innsugsventil når man første skal bearbeide toppen. Samt å få den skikkelig portet, polerte innsugskanaler, osv.

 

PS:

les litt her:

http://members.boardhost.com/opeltuning/msg/1136670443.html

 

Takk for veldig bra info!

 

Tror nok vi går for å få delene på.få tak i en forsterka topp pakning.om det blir skjærkant eller flerlagspakning er ikke bestemt enda.topp bolter i 12,9.Toppen blir porta,så ut å prøve til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår