Gå til innhold

Hvordan er det å kjøpe diesel biler med høy kilometerstand? Lite trygt eller greit?

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte bil etterhvert, men vil ha diesel og en som ikke er så gammel, men jeg ikke har mer enn rundt 50000,- å bruke. Finner endel diesel biler, men alle har jo rimelig høy km. Så lurer derfor på hvor trygt det er å kjøpe bil med høy km? De som har gått minst ligger vel rundt 150 - 200 000 km, mens de fleste ligger på 200 - 300 000 km, noen over det også. Er dette noe som vil være fryktelig langt for en rundt 96 model?

 

Kjenner lite til biler med høy km, den jeg har nå er bare gått 122 000 km, men er jo bensin da. Mamma har en 01 Volvo V40 1.9D som har pasert 160 000km, er jo ikke så veldig langt, men den har absolut ingen problemer med kilometeren og er så godt som feilfri. Ellers er vel den eneste bilen jeg har vært litt borti med høy km en 99 Jeep Cherokee 2.5 TD som er en kamerat sin. Denne er vel gått 263 000 km ca, og er lite problemer med den også, er vel faktisk mindre enn det jeg har hatt med min som er gått under halvparten. Vil det være dumt å kjøpe en som er gått 200 - 300 000 km? Stor sannsynlighet for at man vil få mye problemer?

 

Har en liten liste med de bilene som vel er mest aktuelle så kan ta å liste de opp. Tenker på rundt 95 - 97 modeller da:

Citroen Xantia 1.9/2.1 TD

Citroen XM 2.1TD

Peugeot 406 1.9/2.1 TD

Peugeot 605 2.1 TD

Ford Mondeo 1.8 TD

Opel Vectra 1.7 TD

Audi 100/A6 1.9/2.5 TDI

 

Er vel stort sett de som er mest aktuelle som jeg har sett i den prisklassen jeg tenker på.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarheten skal vistnok være veldig god på citroen motorene, da spesielt 2.1 TD. Er samme motor i Citroen og peugeot, og har sett flere med 2.1 TD til salgs med 400 - 500 000 km. Så motorene i Citroen og Peugeot er jeg ikke redd for at ikke tåler det, men vet ikke hvordan det er med den som sitter i Mondeo. Opel 1.7 TD er en Isuzu som skal være veldig solid, bortsett fra at det ser ut som toppakningen kan være litt dårlig. TDI motorene i Audi vet jeg heller ikke så mye om, men vil tro de er rimelig holdbare. Er vel mest redd for hvordan det står til med resten av bilen etter 200 - 300 000 km? Motorene tror jeg stortsett går veldig langt hvis de bare får litt vedlikehold.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo tenke deg at diesel motorene går på lavere turtal, altså mindre slitasje i forhold til km. Men andre slitedeler blir så og sio det samme. Selv vil jeg heller kjøpe en nyere med høy km, enn en eldre med lav km. Som f.eks bare er brukt en gang i uka på butikken. Slik at ting for tid til å sette seg, før de igjen skal flyttes på igjen. Selv kjøpte jeg en - 94 Primera D med ettermontert både Turbo og IC, i høst som hadde gått 195' som jeg ga 47' for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bilen du skal kjøpe er godt vedlikeholdt og pent kjørt så har ikke km.standen så mye å si. En bil som har gått 250 000 km og blitt godt passa på kan gjerne være like bra som en som har gått 150 000 km.

 

Jeg har en til salgs.. :) (se linken under) Denne er blitt passa bra på og er fint kjørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da blir det egentlig å se mest etter en med komplett servicehefte som blir det viktigste da? Men er vel noen som har hatt det meste av service, men ikke har det i service hefte siden service er tatt på annet en merkeversted eller at de har gjort det selv, så må nesten bare stole på hva selger sier da. Fant en 95 Ford Mondeo 1.8 TD med 140' km på telleren, ganske grei pris på den hvis den er i bra stand synes jeg. Mondeoer med samme motor og utstyr til samme pris har jo gjerne gått dobbelt så langt som denne.

 

Har sett litt på bilen din UrGe-BoY, men prisen ligger nok en god del over hva jeg har råd til å ut med. Noen spesiel grunn til at du selger forresten, eller har du bare lyst på noe nytt?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo be selger ta NAF-test eller lignende. Så finner du jo ut hvor bra bilen er.

 

Den Mondeoen så veldig grei ut den :)

 

 

Er vel egentli ikke noen grunn for at jeg vil selge Vectraen annet enn at jeg liker å bytte bil :) Og hvis jeg ikke får det jeg vil ha så beholder jeg den. Har aldri hatt bil som har vært så billig i drift og vedlikehold før, så jeg har ingenting å klage på :) Har bare lagt den ut for salg for å se om det er noe interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tar nok en NAF-test hvis det blir til at jeg skal kjøpe meg ny bil og det blir en med høy km. Grunnen til at jeg vurderer å kjøpe ny bil er for å få en som er billigere i drift og vedlikehold. Synes det går med litt mye bensin på den jeg har nå, går stort sett ikke under 0,8 nå på vinteren. Har mål snittet på den siden juli, og har da kommet frem til et snitt på 0,76 på mila (Stort sett frem og tilbake til skole, jobb og venner + litt langturer), så ønsker en som kan kjøres på 0,5 - 0,6 på samme kjøring. Har også hatt litt reperasjoner (byttet dempere/fjærer, eksosrør, bremsesjold, bakrute og varmeregister + litt elektriske feil som var der da jeg kjøpte den).

 

Leste denne testen av Mondeo fra svenske Auto motor og sport, og der får jeg litt inntrykk av at Mondeo er en bra bil, også når det gjelder kvaliteten. Står jo bland annet at den er billig å eie på pluss siden. Men enkelte andre plasser kommer den jo heller dårlig ut, blandt annet i NAFs bruktbilraport fra 2001 der den er den bilen med flest problemer av alle testede. Vet ikke helt hva Mondeo eiere mener om den da når det gjelder kvaliteten. Har en kamerat med Mondeo SI fra 93, og denne er langt fra problemfri, men mulig de senere er bedre. Noen som vet hva annet en utsende som skiller de som kom før 96 og de som kom etter? Har lest at støydempingen skal være endel bedre etter 96 og at den virker bedre sammenskrud. Vet ikke helt hvordan komforten er i Mondeo, siden jeg stortsett bare sitte i kameraten sin SI som har stivere demper og noen andre seter en vanlig Mondeo. Er det gode seter i vanlig Mondeo?

 

Fant også denne Mondeoen fra 97 som jo er den nye typen. Er jo stasjonsvogn da, som veldig mange Mondeo med diesel motor er. Men er det en passelig pris med rundt 50 000 for en 96 model av de bilene jeg listet opp i første posten når de har godt 200 - 300 000km, eller er det for dyrt? Audi A6 er vel gjerne litt dyrer, så må vel ned til Audi 100 rundt 94 for å kunne sammenligne med den andre.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har noen erfaring med Ford Mondeo 1.8TD? Forbruk, kvalitet? Mondeo er vel den billigste av bilene, så er ute etter litt info om de nå, men synes kanskje kvaliteten virker litt tvilsom.

 

Vil gjerne høre hvis noen har erfaring med noen av de andre bilene som er nevnt også.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt en Carina E diesel som hadde ruslet 300000km uten problemer.

Gikk igjennom EU kontroll uten anmerkning.

Alle slitedeler i forstilling/bakstilling var fremdeles originale.

Det samme med eksosanlegg og clutch.

Det eneste jeg har skiftet på den bilen var støtdempere, fjerer og bremsedeler.

Etter bilen ble vraket mot en elg som ikke fulgte vikeplikten sin, vet jeg motoren ble solgt videre. Å den nye eieren ringte meg å var strålende fornøyd.

Hadde skiftet reg reim og glødeplugger bare.

Så å kjøpe en dieselbil som har passert 2-300000 tror jeg ikke er farlig for motoren sin del.

Det er vel heller understell og forstilling som begynner å få det da.

Men ta en NAF test eller iallefall kjøp en som nylig er EU godkjent, så skulle det gå bra.

Å det skader selvfølgelig ikke å sjekke litt ut om delepriser før du handler.

Dette er jo biler som man må påregne noe delebytte på etterhvert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du noe om hvor mye den Carinaen brukte på mila? Er vel ikke turbo på diesel motoren i Carina eller? Er vel ikke spesielt redd for motoren på diesel bil med høy km, men er vel mer det andre jeg lurer på om holder. Har jo hatt endel utgifter til deler og slikt på den bilen jeg har nå selvom den ikke er gått mer enn 120 000km, og vil egentlig ikke tro at en bil med 300 000km vil ha noe særlig mer utgifter til deler, men såklart, noe må man regne at går.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår