Gå til innhold

242 med US-front

Ranger emnet


Gjest Volvo_gutten

Anbefalte innlegg

er nok grillen de tenker på..selv om jeg er helt enig med deg! kan ikke kalles 264front

 

Det ern nok fremdeles 244 USA front til DL. litt på jakt etter enten en 244 el 245 med slik front. I USA var det mest vanlig med snutefront ,ikke flatnose og dessuten passer ikke 164grill overhodet. USAgrillen er også litt smalere enn vanlig snutefronts pga lykterammene. Prøvde en turbosnutegrill på min og det passet ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ern nok fremdeles 244 USA front til DL. litt på jakt etter enten en 244 el 245 med slik front. I USA var det mest vanlig med snutefront ,ikke flatnose og dessuten passer ikke 164grill overhodet. USAgrillen er også litt smalere enn vanlig snutefronts pga lykterammene. Prøvde en turbosnutegrill på min og det passet ikke..

Det ser jo unektelig ut som en 264 grill, blandet med 240 usa-front, fra før 1980...

 

usa-grillene var ikke helchrom noen av dem, vel?

 

kan for all del være han har spraylakkert denne grillen og at den ikke er helchrom egentlig.

 

forøvrig kommer fangerene fra en annen bil enn panseret, det ser man ved at det er kromlist på panseret, men du har ikek listen rundt fangerene.

 

ergo. kommer nok panseret fra 260, som han kanskje også tok grillen fra.

 

ps. typisk trekk med 260 grillen, er også at emblemet ikke står i senter av grillen, noe den gjør på 240 usa grill, samt øvrige 240 griller.

 

ergo jeg tror:

260 grill, 260 panser, 240 før 81' skjermer, 240 usa lys, før 1980.. (1978 eller eldre(?)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dabutcher:

her er min med grill med volvomerke utenfor senter.

volvo_244_dl_stor.jpg

7_423619651.jpg

og denne er original slik.

DL fra 1978-1980 =slik

GL/GLE samme periode 4 kantede lykter og cromegrill.

det der er jo i senter..

på 260 er den langt oppe i høyre hjørne..

 

ps. denne 242'en, er faktisk mørkebrun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V940R6: Kanskje du vet litt om hvorfor noen få USA-Volvoer og Mercer fikk disse doble runde lampene istedetfor doble firkanta? Det er jo (idag) veldig uvanlig, og heller ikke spesielt pent.. Har spurt noen am-car folk uten at de kunne svare for seg.

 

Disse MBene (link) har så vidt jeg kan se jevnstore hovedlamper. Altså ikke norsk/euro-lamper med en stor og en liten rund.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V940R6: Kanskje du vet litt om hvorfor noen få USA-Volvoer og Mercer fikk disse doble runde lampene istedetfor doble firkanta? Det er jo (idag) veldig uvanlig, og heller ikke spesielt pent.. Har spurt noen am-car folk uten at de kunne svare for seg.

 

Disse MBene (link) har så vidt jeg kan se jevnstore hovedlamper. Altså ikke norsk/euro-lamper med en stor og en liten rund.

 

Eneste jeg vet når det gjelder 240 er at DL i USA i peridoden 1975-1980 var levert med disse. Det gjelder også 262(ikke bertone) Volvoen synes jeg ikke er stygg med slike lykter ,men det må være snutefront. Mercedesene vet jeg ikke fullt så mye om ,men min onkel hadde en slik 280S fra USA slik som på linken din. Den synes jeg ikke er fullt så pen ,men er jo et uvanlig syn i mine øyne og det gjør den også spesiell...

 

Når det gjelder grillen på min gamle: var litt uklart på bilde ,så jeg var å kikket på grillen idag. Siden det er ca 4 år siden sist jeg så grillen ,sås skal jeg inrømme at jeg tok feil: grillen har senteremblem. Men de med crommet grill har off-center.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder grillene og lyktene på USA-modellene, er det litt avhengig av årsmodeller og typer - de 200-modellene som skiller seg mest merkbart fra "våre" modeller er årsmodellene 1978-85, som i de fleste tilfeller har front som minner om 264 75-80 med doble firkantede, evt doble runde lykter. 240-serien 75-77 ser nesten ut som "våre" av samme årsmodeller (med flatt panser), bortsett fra helorange blinklysenheter og LITT mindre frontlykter. 260-serien 76-77 har runde doble lykter - doble firkantede kom senere, i første omgang på dyrere modeller.

 

Alt dette har å gjøre med spesiell amerikansk lovgivning om frontlykter - og det gjelder ikke bare noen få modeller av Volvo og MB.

 

Jeg spurte en amerikaner en gang om en forklaring. Jeg tillater meg å kopiere inn svaret jeg fikk:

 

Lars,

 

Good to hear from you!

 

Okay, headlamps in the US... one of my favorite subjects. <grin>

 

Once upon a time, there were no headlamp laws. Then in 1939, someone in congress (who undoubtedly owned stock in a headlamp company) introduced legislation that said all cars sold in the US would have "sealed-beam" headlamps. These were "better", because they either worked or they didn't... if it burned out, you threw away the filament, reflector, lens, and everything. I guess the good news was that you didn't waste your time putting a new bulb in a corroded reflector with a cracked lens. Okay, fair enough, everyone has the same headlamp. Literally the same headlamp... regardless of manufacturer, they were the same 6 inch diameter, same tungsten filament operating in a vacuum, same wattage, same focus, same everything. This held true from 1939 through 1956, at which time

tremendous pressure (from Detroit, no doubt) forced the law to change, allowing four 4 inch lamps (still sealed-beam) in place of the two 6 inch units, beginning with the 1957 model year. Styling changes were rampant during 1958, with some cars "stacking" the headlamps vertically, some horizontally, and some "canted". Oh boy!

 

Then, in the late 70's, we really went wild, with rectangular sealed-beam introduction! Of course, they were still 1939 technology, but hey... at least they weren't round! Meanwhile of course, the Europeans had developed headlamps that actually worked, the development of the Quartz-iodide bulb in the 60's being a prime example. Finally, the US relented and allowed 20th century technology to be used in headlamp assemblies during the mid 80's. Of course, the enthusiasts (myself included), were buying the European lamps all along, sold here "For off-road use only". Right! A small percentage of these motorists (myself not included) were actually given traffic citations for "Illegal headlamps".

 

Oh yeah... I forgot about the "2nd lens" law, another mandated screw-up. You may have noticed that beginning in 1968, the US specification Jaguar XKE was produced without the beautiful glass headlamp covers that were part of the original design. Why? The 1968 bureaucratic thinking was that a 2nd "lens" robbed candlepower from what was obviously a marginal headlamp to start with, so they legislated them out of existence. (I must admit, the US spec XKE was a prime example of the problem... a 150 mph car with 50 mph headlamps). A short-lived law, but in the case of the XKE, off came the covers, aerodynamic drag increased, and a beautiful car became perfectly hideous when viewed from the front.

 

Americans do some pretty stupid things sometimes... from an automotive standpoint, the stories above are a prime example.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kravet til doble frontlamper i 1957/59(?) visste jeg om pga siste Cadillac'en med enkle lamper foran er litt gjevt å ha. Var med en venn som så på en slik. Det med 1939 og sealed beam ante jeg ingenting om. Smart han kongressmannen gitt. ;)

 

Ellers liker jeg sikkerhetsdelen med doble hovedlys godt. Ryker det ei pære, har du ei igjen. Hørte prisen av en venn på am-car verksted da jeg mente at det må da bli dyrt for kunden? Hvis jeg ikke husker VELDIG feil er det bare 170-180kr per enhet, og det er da ikke ille. En lyktebøtte til nyere 240 koster 300kr på Biltema faktisk.

 

Det med Jaguar XKE fikk jeg ikke HELT med meg, men tipper det er samme opplegget som på Datsun 240Z. Der ser du endel biler som har (og ikke har) disse plastøyelokkene. Penest med.

Da er det kun HVORFOR Volvo og MB brukte doble runde lys på noen modeller, og ikke doble firkanta all the way jeg ikke vet..

 

PS!! Så en bra stand-up, Vic Henley om USA og fotball. "Resten av verden kaller fotball for fotball, så da kaller vi det for noe helt annet; Soccer!" Case Closed. :D

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Then, in the late 70's, we really went wild, with rectangular sealed-beam introduction! Of course, they were still 1939 technology, but hey... at least they weren't round! ..... Meanwhile of course, the Europeans had developed headlamps that actually worked, the development of the Quartz-iodide bulb in the 60's being a prime example.

 

Americans do some pretty stupid things sometimes... from an automotive standpoint, the stories above are a prime example.

Hmm.. Quartz iodide pærer? Aldri hørt om før.. :hvaskjera :google

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kun HVORFOR Volvo og MB brukte doble runde lys på noen modeller, og ikke doble firkanta all the way jeg ikke vet..

 

Det er 240/260 ca 78-80 (?) som finnes med både runde og firkantede dobbeltlykter - det er vel for å markere forskjell på ordinære og mer eksklusive modeller, på samme måte som det også på "våre" modeller er forskjellige frontlykter på 240 og 260 (75-78), eller forskjellige på DL og GL/GLE/GLT/260 (79-80). Fra 81 (tror jeg) til 85 har USA-modellene doble firkantede fra og med billigste versjon (DL). Det at firkantede lykter ble tillatt på slutten av 70-tallet, betydde jo ikke at de runde ble avskaffet.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, det KAN jo være så enkelt som at de hadde et smådigert restlager å tømme. Og for virkelig å spore helt av, kan man jo spekulere i hvorfor verken Volvo eller Peugeot aner hvilken skuff de plukket bremser fra til "din" bil. Enten ansatte de fulle folk eller så kjøpte de vel deler der de fikk tak i der og da den dagen (da) de trengte nye forsyninger.

 

Merk: Jeg bruker DA, ikke NÅR. ;) EDIT: Hmm.. det var ingen slik DA jeg tenkte på, men måtte bare si det. Hva var det denne tråden handlet om igjen?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår