Gå til innhold

to stemplet dump-ventil

Ranger emnet


AudioX

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hallo... Hvis ikke jeg tar helt feil så er det ikke tostempla dumpventil som lager den lyden... Du får den ta-ta-ta lyden ved å setta på åpent luftfilter (hvis du ikke har dump)... Etter som jeg har lest meg til så kommer den lyden av at lufta går tilbake mot turboen når gasspjeldet stenges hvis du ikke har dump som frigjør trykket før lufta kommer så langt... Denna lyden er det mulig du kan greie å lage med den dumpen du har nå (hvis du har justerbar) ved å shimse den opp så fjøra som sitter i den blir strammere... Men det er mer sparsomt for turboen din å bruke en dump som frigjør trykk... Det er flere tråder her på forumet om akkurat dette, så det er bare å lese... ;) Den tostempla dumpen består (som navnet tilsier) av to stempel... Et lite og et stort... Dette er lagd slik at det lille stempelet drar med seg det store... Dvs. at det lille kan åpne på mindre trykk uten at det store gjør det... Men på høyere trykk blir det store med... Altså, det store stempelet blir ikke med opp før det er nok trykk til at det lille "bånner"... Er ikke helt sikker på hvorfor detta er sånn ,men har en anelse om at du greier å beholde og bygge opp trykket fortere etter at du har vert av gasspedalen med en tostempla... ;) Du kan sikkert dette, men nå står det nå her... Dere får rette meg hvis dette er helt på jorde... :)

 

Mvh...

 

Edit: En to-stempla dump er ikke vanskelig og få tak i på nettet nå til dags hvis du søker og leiter litt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyden so, Brukroa snakker om er lyden som blir lagd av at når du slepper gassen og spjeldet stenges vil lufta fly tilbak til turbo og lufta blir slisset opp av impelleren (som har veldig stor hastighet) og dermed en veldig råå lyd! men turboenliker det ikke da den nesten stopper helt opp pga trykket..

 

du kan også få en nok så lignende lyd med noen japse dumper.. tror HKS sin sekvensielle lager no alla! med en to stemplet dump er det et hovedstempel og en kon som sitter under og stenger for lufta! da stemplet går opp åpner stempel nr 2(konen) for lufta å stempel nr 2 går fort opp og ned og lager da den ta-ta-ta-ta lyden.. ved hjelp av ei mot fjør som presser stempel nr 2 ned mot hulet igjen..

 

f.eks så har cosworth.no 2 stempl dumper..

 

hjalp det no?

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den "kanarifugl-rallybil-pju-pju-pju-pju"-lyden har jeg alltid lurt på hva er.

 

den kommer når man ikke har dumpvetil som slipper ut overtrykket når gasspjeldet stenges.

 

at det er lyden av lufta som kuttes opp av turboen er helt feil, på dette tidspunkt har turboen oppimot 100 000rpm, noe som ville tilsi en noget høyere frekvens på "pju-pju-pju"-lyden. litt rask regning tilsier nermere 20kHZ, noe som er over det hørbare området til menneskeøret.

 

dessuten fungerer ikke en radialkompressor (som turboen er) på en sånn måte at den kan kutte opp lufttrykket og lage musikk.

det eneste som skjer når turboen får for høyt mottrykk er at den går i surge.

altså, istedenfor å pumpe luft, så blir lufta bare med rundt og turboen klarer ikke gjøre noe arbeid. dermed øker turtallet og trykket synker. akkurat det samme som skjer på støvsugere når du holder for innsuget - turtallet øker, trykket minsker. (løvblåsere, fruktmixere osv påvirkes også av surge)

 

jeg har ingen aning på hvor lyden kommer fra, så jeg er veldig intressert i å høre noen kloke hoder, eventuelt diskutere videre.

 

en liten teori som jeg fant på akkurat nå er at når gasspjeldet lukkes, og lufthastigheten er høy, så vil det dannes en sjokkbølge som reflekteres mellom gasspjeldet og intercooler. frekvensen på lyden bestemmes da av lengden mellom gasspjeld og IC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare at man får forskjellige dumper, kanskje det er en sterkere fjær i de "rally-dumpene" enn andre dumper.

 

Jeg vet iallefall at noen dumper lager den "vanlige" PTSCHH lyden, mens andre lager den "tsj tsj tsj" lyden..

 

Er ikke noen som har lyd/videoklipp da?

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mangen teorier her...men e det ikke noen som evt. kjører 200SX som har slik dump?? som kan dele med oss kalla dump de har? som da lager ta-ta-ta lyder?? e virkelig giret på å vite kalla dump ventil det e....foretrekker den i stedet for den vanlige ttssssj lyden...husker det gikk en mørk grønn sierra cosworth her i bergen så hadde sånn dump-ventil...var ikke ta-ta-ta lyder, men mer hi-hi-.hi lyder..ganske tøft:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mørkegrønne Cossien var det en god kamerat av meg som eide... Han hadde faktisk ingen dumpventil på den når han fikk den kvitre lyden... Senere monterte han dumpventil og når trykket oversteg så og så mye kom det heller den vanlige pussj lyden... Han lærte seg etter en stund å kjøre med dette og kunne framkalle både pussj- og kvitre lyden på samme "utblåsning"... Dvs. at først kom pussj lyden og da trykket var lite nok kom kvitre lyden... Det kan også nevnes at han kjørte med 1,8 bar i trykk...

 

Den Cossien er solgt til fordel for en Escort Cossie og han har helt lik lyd på denne og eneste som er gjort er et svært luftfilter så og si rett på turbo...

 

Aner ikke hva som lager den lyden, men han har en teori om at det kan være luftfilteret siden det er kont... Eneste jeg vet med sikkerhet er at den lyden er utrolig fet...:)

 

Ble litt knotete formulert dette her, men dere skjønner tegninga...

 

Tommy

1991 Mazda 323 GTX 4*4 Turbo

 

Prosjekt tråd : http://mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi mange teorier, jeg har en 200sx med denne "kvitre lyden" dette kommer pga jeg ikke har noen dump som slipper ut lufta så den slår tilbake mot turboen når gasspjelet lukkes.. Du trenger kun et åpent luftfilter og ingen dumpventil, å du hører denne lyden GODT selv ved lavt ladetrykk..Og hvor skadelig det er er litt individuelt for 200sx s13 er levert orginalt uten dump å den lader jo 0,6 ca.. Men å lade 1 bar+++ å ingen dump er vel ikke heldig, for det er jo oppfunnet for en grunn, alt med måte....

 

SPILLER ingen rolle om det er kont el rundt event firkanta luftfilter, bare det er et åpent et...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår