Gå til innhold

Volvoen har plutselig blitt Veldig dau.

Ranger emnet


tenacius

Anbefalte innlegg

Som overskrift sier så har bilen blitt VELDIG dau. Det kom igår når jeg var ute å kjørte. Lyset til Lamda begynnte å lyse, fikk feilkode 1-4-4. Som betyr at belastningsignal fra styreenhet mangler. Tok av minus på batteriet og feilkoden har ikke kommet tilbake etterpå. Men bilen er fortsatt helt utrolig dau. For å ta et eksempel. Har en grei bakke her jeg bor der vi tester hvor høy fart vi greier opp til en liten "dump" i veien. Tidligere har bilen min greid 120 km/t opp her. Mens nå greier den bare 100 km/t.

 

Hva kan ha skjedd her? Eventuelt hvordan kan jeg gå frem for å få feilsøket på dette? Er snakk om en B230F, med LH 2.4.

 

Edit: Kan også nevne at lyden i motoren har blitt helt annerledes på litt høyt turtall. Den høres nesten ut som en hissig japse... Og en ting til jeg glemte. Det virker som om bilen drar helt ok opp til ca. 3000 rpm, etter det så finnes det nesten ikke kraft.

Opel Kadett D GTE-R 16v

Mazda MX5 1.6 Turbo

x - Volvo 240TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig fint ut som luftmengde måleren.. har hatt samme problem på min 940 med b230fd motor. og samme problem på pappas V70 så var luft mengdemåleren skylla.

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakka med en kis som hadde lambda lampa som lyste, men husker ikke hvilken feilkode han hadde.. men han fikk anbefalt av bcb å bytte releet til bensinpumpa og etter det ble bilen helt fin igjen..

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk opp katalysatoren

Hvordan sjekker jeg denne?

 

for å sjekke lmm kan du jo(om dne er helt dau) nappe ut pluggen å se om det er forskjell.. noen som vet om det er lik lmm på den og 740 LH2.4? var ikke lik på 740'ien og 940ien hvertfall, men om du kan prøve 740 kan jeg høre med han som har gamle motoren min

Prøvde å nappe ut lmm nå. Bilen gikk helt likt, utenom at den fjuska litt og..

Ja hadde vært fint hvis de er like, men jeg har ikke peiling.. Noen som vet?

 

snakka med en kis som hadde lambda lampa som lyste, men husker ikke hvilken feilkode han hadde.. men han fikk anbefalt av bcb å bytte releet til bensinpumpa og etter det ble bilen helt fin igjen..

Bytta faktisk releet nå for det har vært dårlig lenge. Men merka ikke noen forskjell av det heller.

 

Snakket med de på Bilforum (volvo) og han mente at det kanskje kunne være gasspjeldhuset som er helt nedsotet. Det kunne også være som nevnt her lmm. Måtte også sjekke etter løse slanger, det har jeg gjort og fant ingen.

Opel Kadett D GTE-R 16v

Mazda MX5 1.6 Turbo

x - Volvo 240TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ting jeg ikke helt forstår.. Hvorforskulle lyden i bilen bli helt annerledes om det f.eks. er lmm som er ødelagt? Høres jo nesten ut som om motoren skal sprenge når jeg kommer opp på 4500 - 5000 rpm...

 

Edit: Kan det ha gått hull på eksosen en plass kanskje, s90r sa jo at skulle sjekke kat. (vet ikke hvordan jeg gjør dette men). Vil hull i f.eks. kat. skape så mye effekttap? Skal skifte olje på bilen imorgen å da er jeg i smøregrav så har god mulighet til å sjekke ut litt under bilen...

Opel Kadett D GTE-R 16v

Mazda MX5 1.6 Turbo

x - Volvo 240TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper litt til.. Fant ut en ny ting nå. Har sånn "økonomimåler" i bilen som viser hvor mye bensin som renner igjennom. På tomgang og motorbrems har denne blitt merkbart høyere enn tidligere. Vil ikke dette si ganske sikkert at det er lmm som er ødelagt?

Opel Kadett D GTE-R 16v

Mazda MX5 1.6 Turbo

x - Volvo 240TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper litt til.. Fant ut en ny ting nå. Har sånn "økonomimåler" i bilen som viser hvor mye bensin som renner igjennom. På tomgang og motorbrems har denne blitt merkbart høyere enn tidligere. Vil ikke dette si ganske sikkert at det er lmm som er ødelagt?

 

prøv å bytt den, er jo det letteste.. får du svar med en gang!! :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår