Gå til innhold

Popoff, eller ikke?

Ranger emnet


volvo850_BSR

Anbefalte innlegg

Vurderer å sette på PopOff (Dumpventil), men er litt i tvil...

Man hører turboen ganske godt med åpent bsr luftfilter sånn som det er nå,,mne hva er egentlig popoff godt for?

 

er det ikke for å lette trykket så turboen skal få et bedre å lengre liv? eller?

1996 Volvo 940 Tic B230FK

1993 Mercedes Benz C220 Sport

1972 Datsun 1200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleste turbomotorer har dumpventil (resirkulerende) så det er ikke noe grunn til å bytte egentlig, kun for lyden i så fall, den vil kun gå dårligere med åpen dumpventil hvis du har LMM. :)

 

Heh, den går dårligere? Hvorfor skulle den gjøre det?

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, den går dårligere? Hvorfor skulle den gjøre det?

 

Bedre går den hvertfall ikke. På tomgang går den fint så lenge fjæra på dumpventila er stram nok, mange opplever at den harker ved girskifte (for fet blanding) og når du kjører og skal stoppe bilen så kan den dø. Mens andre kjører helt uten problemer :)

- 04 RAM 2500 Cummins

- 92 Civic EG9 VTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi en billedlig forklaring på hva som skjer hvis du har turbo uten dump:

Blås alt du klarer og mens du gjør det putter du hånda foran munn, det som skjer er at det stopper og lufta prøver å snu. Noe som er skikkelig fint dersom turboen holder 15.000 - 20.000 rpm..

Det dumpen gjør er at den åpner en ventil som slepper ut trykket (optimal plassering av dump er så nærme innsuget som mulig) slik at lufta bare fortsetter og blåse i samme retning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ett vanskelig innlegg, erst_4..

 

Dumpventil er tøft å høre på, og det sikrer lenger levetid på turboen din..

Du kan også ha resirkulert dumpventil, da slipper du evt det problemet met at bilen harker og hoster, for at den får for fet blanding når du går av gassen. (Grunnen til dette, er at du slipper ut luft ETTER luftmengdemåleren, og dermed etter at LMM har målt den luften som går inn til motoren. Når denne luften da blir borte, stemmer ikke måleresultatene til LMM, og da får motoren for mye bensin i forhold til luft.)

 

Dette kan du da løse med resirkulerende dumpventil. en atmosfærisk slipper ut trykket.

Du får også kombinerte, som slipper ut 50% i "atmosfæren", og sender 50% tilbake i rørene, forran turboen.

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår