volvo850_BSR Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Vurderer å sette på PopOff (Dumpventil), men er litt i tvil... Man hører turboen ganske godt med åpent bsr luftfilter sånn som det er nå,,mne hva er egentlig popoff godt for? Siter -1994 Volvo 850 T5 290 hk -1993 Mitsubishi Galant 1.8 16v -1988 Honda Crx -Volvo 440 1.7 -Audi S4 4.2 Quattro (Broder`n) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helland Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Vurderer å sette på PopOff (Dumpventil), men er litt i tvil...Man hører turboen ganske godt med åpent bsr luftfilter sånn som det er nå,,mne hva er egentlig popoff godt for? er det ikke for å lette trykket så turboen skal få et bedre å lengre liv? eller? Siter 1996 Volvo 940 Tic B230FK 1993 Mercedes Benz C220 Sport 1972 Datsun 1200 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DynaCore Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Dumpventil dumper ut lufttrykker som oppstår i laderørene når du slakker av. Dvs når gasspjeldet lukkes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo850_BSR Skrevet Januar 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Dumpventil dumper ut lufttrykker som oppstår i laderørene når du slakker av. Dvs når gasspjeldet lukkes. ok! Er det bra? Ville du satt det på? Kul bil forresten! Siter -1994 Volvo 850 T5 290 hk -1993 Mitsubishi Galant 1.8 16v -1988 Honda Crx -Volvo 440 1.7 -Audi S4 4.2 Quattro (Broder`n) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedal to the metal Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 turboen din får et lengre liv ihvertfall.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Avlaster turboen når du slipper gassen slik at den spinner fritt og ikke bremses av luften som blir stengt når du stenger gasspjeldet. Det er vel mest harryfaktor på en normal bil med 150 hk. http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/blow_off_valve.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fsl Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Fleste turbomotorer har dumpventil (resirkulerende) så det er ikke noe grunn til å bytte egentlig, kun for lyden i så fall, den vil kun gå dårligere med åpen dumpventil hvis du har LMM. :) Siter - 04 RAM 2500 Cummins - 92 Civic EG9 VTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Fleste turbomotorer har dumpventil (resirkulerende) så det er ikke noe grunn til å bytte egentlig, kun for lyden i så fall, den vil kun gå dårligere med åpen dumpventil hvis du har LMM. :) Heh, den går dårligere? Hvorfor skulle den gjøre det? Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fsl Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Heh, den går dårligere? Hvorfor skulle den gjøre det? Bedre går den hvertfall ikke. På tomgang går den fint så lenge fjæra på dumpventila er stram nok, mange opplever at den harker ved girskifte (for fet blanding) og når du kjører og skal stoppe bilen så kan den dø. Mens andre kjører helt uten problemer :) Siter - 04 RAM 2500 Cummins - 92 Civic EG9 VTI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shorty85 Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 For å gi en billedlig forklaring på hva som skjer hvis du har turbo uten dump: Blås alt du klarer og mens du gjør det putter du hånda foran munn, det som skjer er at det stopper og lufta prøver å snu. Noe som er skikkelig fint dersom turboen holder 15.000 - 20.000 rpm.. Det dumpen gjør er at den åpner en ventil som slepper ut trykket (optimal plassering av dump er så nærme innsuget som mulig) slik at lufta bare fortsetter og blåse i samme retning.. Siter http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5559&cat=500 http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5533&cat=500 Noen som har en pall med arbiedslyst?? Begynner og bli tomt:( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erst_4 Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 det er jo for å avlaste turbo'n betraktelig, og for å få bedre gassrespons igjen etter girskifte o.l. turbo'n slipper å spole opp igjen på nytt.. så en bil kan faktisk virke til å gå noe bedre før og etter montering av dumpventil.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gulbrandsen_Racing Skrevet Januar 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2007 Det var ett vanskelig innlegg, erst_4.. Dumpventil er tøft å høre på, og det sikrer lenger levetid på turboen din.. Du kan også ha resirkulert dumpventil, da slipper du evt det problemet met at bilen harker og hoster, for at den får for fet blanding når du går av gassen. (Grunnen til dette, er at du slipper ut luft ETTER luftmengdemåleren, og dermed etter at LMM har målt den luften som går inn til motoren. Når denne luften da blir borte, stemmer ikke måleresultatene til LMM, og da får motoren for mye bensin i forhold til luft.) Dette kan du da løse med resirkulerende dumpventil. en atmosfærisk slipper ut trykket. Du får også kombinerte, som slipper ut 50% i "atmosfæren", og sender 50% tilbake i rørene, forran turboen. Siter Volvo - Før en drøm, nå en livsstil! JRRacing 240'n min - Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.