Gå til innhold

5-syl 20 ventilers 850 motor, generelle spm.

Ranger emnet


Gulbrandsen_Racing

Anbefalte innlegg

Har en splitter ny slik motor på hånden, (Husker ikke volumet, får vel 2, 2.3, 2.5 liter? Eller ? ) Og lurte på hvordan disse er? Driftssikkerhet osv.

 

Jeg skal i såfall ha den i 240'n min. Og jeg har tenkt på turbo-konvertering. Noen spesielle ting jeg må ta hensyn til, ved en eventuell turbo-konvertering?

Tenker da på kompresjon, hvordan få senket den på en mest mulig seriøs måte..? Hvordan er toppene på disse motorene, er de gode, og holder de til noe HK? Når burde man tenke på maskinering av topp? 3-350 hk? over?

 

Tenkte også på å kjøre datasprut, Haltech eller noe lignende.

 

Håper det er noen som kan svare. :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den beste Volvo-motoren i moderne tid og en veldig god motor uansett produsent og tidsepoke. Men jeg synes du burde finne ut litt mer om motoren før du slår til. Er det en sugemotor eller turbomotor, Hvor stor er den osv.

 

Dersom du kun skal ta ut 350 hk holder det med originale stempler og da hadde det jo vært greit at de var av lavkomptypen i utgangspunktet.

 

Selv sverger jeg jo til Autronic (uten å ha gjort annet med den foreløpig enn å ta den ut av pakka...), men Haltech duger sikkert også.

 

Også Volvos femmer har vært gjenstand for forbedringer siden den kom i 91, så det kan være artig å vite hvor gammel den er.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sugemotor, og jeg minnes å huske at det er en 2.3 liter.

 

Modellen kan jeg finne ut, mener det er en 99-2000 modell. Den er iallefall helt ny, kun prøvekjørt i benk.

 

Men er 2,3-liter en vanlig sugemotorstørrelse da? Det burde bli en B5234S eller noe sånt det. Jeg er av den oppfatning at sugemotorene er på 2-liter og 2,5-liter, mens turbomotorene har hatt alle 3 størrelser. 2,5-liter kun i lavtrykksvariant med unntak av de nyeste R-variantene.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,0 og 2,5 får du som både sugemotor og turbo (i AWD).

 

Lavtrykksvariantene fås også i FWD. En kompis har 850 2,0 lavtrykk og bruttern hadde (han har den forresten stående enda, men skal selge den...) en V70 2,5 lavtrykk. Sistnevnte motor må være noe av det beste Volvo har laget.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som et om det er mye arbeid å sette en 850 motor i 240? både suge og turbo. Har en gammel 79-mod som gjerne kunne fått en femmer nedi. Turbo hadde jo vært gøy men det blir nok sugemotor i utganspunktet.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, har søkt litt og lest mere om dette på forumet, men fant ingenting ut om bremser og hva som egner seg til dette, heller lite om vektforskjeller på motorene fra 850. Noen som vet om man bør gjøre noe med bensintilførselen?

Forstod heller ikke helt dette med fordeleren, altså 850 har fordeleren på topp inn mot torpedovegggen og det må lages en luke inn bak dashbordet? eller er jeg helt på jordet?

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg går for rødblokk jeg. Det blir litt mye surr og kuking, selvom det hadde vært sinnsykt rått.

 

Det har jeg i 80-modellen, men tenkte jeg skulle finne på noe "uvanlig" til 79-modellen..

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt, at en gammel Audi-5'er passer på girkassa fra en D6 motor.. Kanskje det er ett prosjekt for deg? :P

 

Det stemmer at den passer Gulbrandsen. Dvs, girkassa er jo standard M46, men clutch-huset fra D6 passer på Audi-motoren. Bruttern og jeg utførte en slik ombygging av en 240 på midten av 90-tallet.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt, at en gammel Audi-5'er passer på girkassa fra en D6 motor.. Kanskje det er ett prosjekt for deg? :P

 

Hmmm, tja det kunne jo vært noe... Har litt lyst på en femmer i 240`n...

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår