Gå til innhold

Er det noen som har prøvd Xenonkit på 740?

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vet hva som er lov, og ikke lov.

 

Du skal ha automatisk høydejustering på lyktene, samt lykte spylere/eller viskere. Har du ikke dette, er det ikke godkjent.

Har også hørt at bilen, må orginalt være levert med xenon lys, men det vet ikke jeg noe om.

 

Men uansett så var jeg ikke tenkt å ha det lovelig.

 

Hele poenget var for å få mer lys. Og på sider som selger slike kit, skriver dem at du må justere lysa, for å ikke blende noen.

 

Utsnitt fra Dybvik Trading

 

Dette er tatt ut fra Spørsmål og svar delen.

 

Med hovedlyktene riktig justert kommer du ikke til å blende noen bare husk å justere lyktene dine hvis du er tungt lastet.
-Er disse ettermonterings settene godkjente for veibruk?

Ja. Men et krav fra biltilsynet er lyktespylere og automatiske høydejusterbare reflektorer for å ikke blende motgående biler hvis din bil er tungt lastet. Men med hovedlyktene riktig justert kommer du ikke til å blende noen bare husk å justere lyktene dine hvis du er tungt lastet.

 

-Dem sier ingenting om at det blender, med mindre du er tungt lastet. Alle biler med xenon har skarpere lys, og jeg har aldri syntes noe om å møte biler med xenon lys i mørke, da har jeg ofte problemer med å se ordentlig selv.

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve ballastene er E-merka men det vil IKKE si at de er lovlig å bruke i ei halogenlykt som KUN er godkjent for f.eks H4 pære. Bytter du er det IKKE LOVLIG.:deng

 

Man kan jo ikke justere lyktene så langt ned uansett, innsnevrer jo synsfeltet noe helt jævlig:hvaskjera Hvis vitsen var å få bra lys...

 

Kjøp deg sett med xenon-linselykter, ballaster og pærer. Kommer sikkert på rundt 3-4000 men da får du BRA nærlys :D

- 04 RAM 2500 Cummins

- 92 Civic EG9 VTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve ballastene er E-merka men det vil IKKE si at de er lovlig å bruke i ei halogenlykt som KUN er godkjent for f.eks H4 pære. Bytter du er det IKKE LOVLIG.:deng

 

Man kan jo ikke justere lyktene så langt ned uansett, innsnevrer jo synsfeltet noe helt jævlig:hvaskjera Hvis vitsen var å få bra lys...

 

Kjøp deg sett med xenon-linselykter, ballaster og pærer. Kommer sikkert på rundt 3-4000 men da får du BRA nærlys :D

 

Vet ikke om du har fått med deg at jeg VET at dette ikke blir låvelig uansett.

 

-En standar H4 pære, i en reflektor, har et "lysfelt" hvor den lyser opp. Monterer du xenon pære i samme reflektoren, vil jo reflektoren og "lysfeltet" fortsatt være det samme, for det er jo reflektoren som lager "lysfeltet" frem for bilen.. Eneste som skjer, er at lyset som vises i "lysfeltet" blir mye sterkere.

 

-Det vil nåk være mer iriterende å møte, en en vanlig H4 pære ja, men tror ikke det vil blende noe når du justerer lyktene.

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har fått med deg at jeg VET at dette ikke blir låvelig uansett.

 

-En standar H4 pære, i en reflektor, har et "lysfelt" hvor den lyser opp. Monterer du xenon pære i samme reflektoren, vil jo reflektoren og "lysfeltet" fortsatt være det samme, for det er jo reflektoren som lager "lysfeltet" frem for bilen.. Eneste som skjer, er at lyset som vises i "lysfeltet" blir mye sterkere.

 

-Det vil nåk være mer iriterende å møte, en en vanlig H4 pære ja, men tror ikke det vil blende noe når du justerer lyktene.

 

Nei. Reflektoren samler lyset og glasset sprer det. H4 har både nærlgs og langlys. Med nærlys skal bare en del av reflektoren lyses opp for å få avkuttinga, og hele lyses opp når du setter på langlys. Med xenon vil mer enn det som skal lyses opp lyse og det blir nesten som å kjøre med fjernlys hele tia, derfor folk "klager" langlyset på slike h4 sett fordi det er så liten forskjell.

 

For all del, kjøp deg sånn xenonkit og irriter hver eneste bil du kjører imot. Møter du meg får du masse langlys i trynet:popcorn

- 04 RAM 2500 Cummins

- 92 Civic EG9 VTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Reflektoren samler lyset og glasset sprer det. H4 har både nærlgs og langlys. Med nærlys skal bare en del av reflektoren lyses opp for å få avkuttinga, og hele lyses opp når du setter på langlys. Med xenon vil mer enn det som skal lyses opp lyse og det blir nesten som å kjøre med fjernlys hele tia, derfor folk "klager" langlyset på slike h4 sett fordi det er så liten forskjell.

 

For all del, kjøp deg sånn xenonkit og irriter hver eneste bil du kjører imot. Møter du meg får du masse langlys i trynet:popcorn

 

-Det er derfor H4 xenon pæra, er bygd på samme måte som halogen H4 pære (Kanskje ikke på SAMME måte, men den er laget, slik at den ikke blender). Den har det som skiller fjærnlys fra nærlys, og som "dirigerer" lyset dit det skal i reflektoren.

 

Bilde (fra Dioder.no)

h4_stor0.gif

 

Bilde (fra Dybvik Trading)

150_H4NEW.jpg

 

 

 

-Som du ser er H4 pæren helt annledes fra alle andre, som kun har en styrke(bilde fra Dybvik Trading):

171_photo16.jpg

 

Og alle de sidene jeg har kommet over som selger slike kit, så står det at dem blender ikke, om du bare passer på og justere lysa om du er tungt latet, og selfølgelig etter montering for at dem er rett stilt UTEN last også.

 

EDIT:

Og jeg vil tro dem har tenkt på det at det vil blende om dem ikke bygger pæra på samme grunnlag som H4, da den har nær og fjærnlys i samme pære.

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv montert bi-xeon, og det ble svert bra, det lyser mye bedre, er mer behageli for meg som kjører, og har ikkje merket att det er ett problem for andre billister.

Kjøptet settet fra Dybvik Trading, så det er nok rigtig det som han skriver..

Støtter teorien til AlpejoHn fullt ut:)

 

Endelig noen som faktisk HAR prøvd det, og kan komme med en mening :)

 

Var akkorat det jeg forventet og høre og, at det lyser mye bedre, uten at det er noe stort problem for andre :)

 

Er det mye bedre lys eller bare litt? Har altid lurt på hvordan det virker på slike store lykter, alle nye biler har små nye hitec lykter, så har vært litt skeptisk.. Har du muligheten for å ta et bilde av fronten med lysene på? :) Kan godt være i dagslys, er bare interisert i å se hvordan det tar seg ut fremme fra :) Det hadde vært supert :)

 

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett 740 med xenon i levende live å det blenda som et helvete, akkurat som alle andre biler jeg har sett med ettermontert xenon i halogenreflektor.

 

jaja, kanskje den 740'en hadde feiljusterte lykter da?

lyset blir jo ikke sånn på alle 740'er, selv om du har sett det på en!

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett 740 med xenon i levende live å det blenda som et helvete, akkurat som alle andre biler jeg har sett med ettermontert xenon i halogenreflektor.

 

Som virtual sier, da har sikkert akkorat den 740en hatt feil justert lys.

En reflektor er en reflektor.. Fordi det er xenon så vil ikke det forandre på lysspekteret som reflektoren lager.. Det er jo fortsatt ei lyspære som lager lys.. og reflektoren reflegterer det lyset på samme måte som om det hadde vært en annen type lyspære, H4 halogen i dette tilfelle.

 

Og hvordan kan du si at det er halogen reflektor? Du får jo nye biler, med og uten xenon, men lyktene er samme greia.. Det er kun lyspæra som er bytta ut.. Eneste lyspæra gjør, er å lyse mye sterkere..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også xenon på min, og har fortsatt samme lysbildet som jeg hadde med halogen, bare bedre lys.

 

Har også sittet inni en annen bil og sett på lyset fra min, og jeg kan ikke si jeg syntes at det blendet.

 

Men så har du jo enkelte som stirrer på lysene til motgående biler for å irritere seg over det i etterkant - da blender jo ALLE lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår