Gå til innhold

krasjet under forbikjøring

Ranger emnet


pateus

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har i grunn etter å saumfart loverk funnet svar men velger å spørre likevell. og har noen ett tips om hvordan jeg bør gå fram videre i saken.

 

Jeg var ut å kjørte på E6. På stedet er det 70 sone. Jeg ble liggende bak 3 biler som holdt 60. På en rettstrekke med go oversikt og jeg skulle ikke hatt noe problem med å gjenomføre en forbikjøring, velger jeg å¨gjøre akurat det. jeg legger meg ut og begynner å kjøre forbi er oppe på siden mellom bil 2 og 3 da bil 1 svinger over veien(uten det jeg så å ha så mye som brukt bliklys) fordi den skulle av der inn på en skogsbil vei. Etter en krafttig oppbremsing fra min side braste jeg rett i sia på bilen.

 

Poletiet ankommer og de mener da att det er min feil. Jeg hadde vikeplikt sier de. De beslagla kortet mitt på grunn av mistanke om uaktsom kjøring.

 

Kan noen gi meg ett godt svar på hva som er rett og galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/165511-ondsofa-lappen-aka-ondsofa-vs-politiet.html

http://www.bilforumet.no/forsikring/201417-ble-kj-rt-i-forbikj-ring.html

 

Siterer meg selv fra den andre tråden

 

§ 12. Forbikjøring

 

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Denne damen har jo tydeligvis ikke gjort noe av dette.

 

I tillegg står det følgende;

§ 8. Kjørefeltskifte

 

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandt det første man fikk lære seg når lappen skulle taes er at han/hun som skal bytte felt eller svinge ALLTID skal se så at det ikke kommer noen bakfra som har startet en forbikjøring.

Går ut fra at du ikke kjørte i 200-noe kmh da dette skjedde...Så dette burde ikke være noe problem, selvom bilen du paserte hadde brukt blinklys så mener jeg at det ikke er din feil her.

 

/M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkreglenes §12 inneholder også dette:

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

 

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

 

 

Dette er det for meg åpenbart at føreren av den aktuelle bilen som kjørte forbi kan ha glemt å forholde seg til dette.

Den som kjørte forbi har altså skyld, og ikke bare det. Vedkommende bør også dømmes for brudd på trafikkreglenes §12 og vegtrafikklovens §3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

 

Dette skjede da på E6 som oppgitt. E6 er da så vidt jeg vet en forkjørsvei over hele norge. Vilket betyr att traffik på kryssende vei er pålagt vikeplikt?

 

ER du sikker på at E6 er forkjørsvei i hele Norge? Det er ikke jeg.

Men dersom det altså skjedde på en forkjørsvei kan resultatet være annerledes.

Uansett har føreren som kjørte forbi forbrutt seg mot §3 i vegtrafikkloven, det har sannsynligvis også motparten gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevner i andre post her var jeg utsatt for akkurat det samme. Motparten fikk all skyld. Dommeren sa at man ved å inneha førerkort hadde man antageligvis brutt $3 både en og flere ganger.

 

Så lenge strekningen du valgte og kjøre forbi på var fin og oversiktelig, og du ikke kjørte alt for fort så kan dette gå veien din. Politiet i min sak hevdet også at alt var min feil, siden det var jeg som kjørte forbi.

 

Det sier seg selv at han som ikke klarer å sjekke speil og blindsoner, gjør en større feil en han som ikke kalkulerer at andre skal svinge ut rett foran trynet ditt når du er på vei forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal sjekke speil og blindsone før man skifter felt. Enkelt og greit. Og en skogsbilveg er ikke noe kryss siden dette er i de fleste tilfeller privat veg. Hadde det vært hans skyld kan jo hvem som helst som er lei bilen sin bare vrengt ut i skauen rett foran den som kjører forbi kun for å få vraka bilen sin og få forsikringpenger...

 

Meld deg inn i NAF ellernoe og få en advokat til å hjelpe deg.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!!man skal ALLTID sjekke speil+blindsone FØR man legger seg ut i nytt kjørefelt UANSETT!!

 

En jurist må se på saken. du må oppsøke ditt lokale politet og spørre. Hvis du samtykket at politiet tok kortet ditt så tar det ca 3 uker til du hører fra en jurist.. Men samtykte du IKKE så går saken til en dommer som avgjør det :)

 

Mvh Ole

low and slow, is how it goes

low and slow, plowing snow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!!man skal ALLTID sjekke speil+blindsone FØR man legger seg ut i nytt kjørefelt UANSETT!!

 

En jurist må se på saken. du må oppsøke ditt lokale politet og spørre. Hvis du samtykket at politiet tok kortet ditt så tar det ca 3 uker til du hører fra en jurist.. Men samtykte du IKKE så går saken til en dommer som avgjør det :)

 

Mvh Ole

 

Det er også det jeg mener..

Jeg samtykket ikke i att det beslagla kortet. Så går å venter på å høre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår