Gå til innhold

Spørsmål om Nm oh HK

Ranger emnet


Gulbrandsen_Racing

Anbefalte innlegg

God kveld, Gutter!

 

Jeg sitter her utti de sene natterstimer og "funderer"..

 

Jeg vet jo at man pleier og "ofre" litt hk for å øke Nm, ikkesant? og motsatt.. ofrer Nm for hk..

 

Men hvordan gjør man det?

 

Er det måten "trimmen" er satt sammen på?

Er det måten man "mapper" motoren?

Er det måten man sliper ventiler og kanaler?

Er det måten man velger ut stempler, råder og\eller turbo?

 

Hvordan får man fikset dette? Eller, hvordan får man "endret" så man får mer Nm enn hk eller motsatt?

 

Noen som vet? begynner og bli frustrerende nå.. :P

 

 

 

Mvh: Gulbrandsen_Racing

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her blir veldig generelt sikkert noen som kan gi deg ennå bedre svar.

 

Kamm(er): har i hvertfall noe med saken å gjøre. Trim kammer gir som regel mere hk på et høyere rpm en std kammer gjør.

 

Turbo: Valg av turbo vil jo ha lit og si. En turbo som gir ladetrykk på lave rpm vil gi deg mere nm/hk i bunnen/midten av rpm skalaen, mens en turbo som trenger masse rpm for å gi ladetrykk vil funke den andre veien.

 

cm3: Mere kubikk vil i teorien gi deg mere nm.

 

porting: Dette vil vel gi mere hk/nm over hele linja. Siden mere luft = mere bensin = mere hk/nm

 

map: ved porting så kan det vel være at man kan få nytte av å map'e på nytt. Ellers så kan maping gi deg mere hk. Trim chip er jo bare et nytt map til bilen.

 

kompresjon: Høyere kompresjon gir mere hk/nm

 

Hvordan slutt resultatet blir avhenger av en masse faktorer. Alle delene spiller en rolle. Når hver del spiller sin rolle så blir det et bra stykke (motor)

Har jo også litt og si hva slags type motor man vil ha også. Om man vil ligge å jage rpm hele tiden for å ha effekt eller om man vil ligge i mellom registret å kose seg.

 

Hk er jo egentlig bare en annen måte å si Nm på. Etter som Hk er Nm deltpå Rpm (eller noe slikt, jeg husker ikke formelen)

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg leste i den linken, Rollerkam..

 

Noen som kan forklare den positive siden og den negative siden ved bruk av rollerkam? og hva det er i forhold til en "vanlig" kam?

 

Takker nok en gang for alle svar.. :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest hele artikkelen må jeg si den var noe utdatert. Med moderne motorteknologi i dag trenger man ikke ofre bunndrag for å få toppdrag og omvendt.

 

Ved bruk av variabelt ventilløft og ventiltider kan man endre profilen på kammene etter som turtallet stiger, og dermed få en dreiemomentkurve som er helt flat fra tomgang til rødmerking.

 

De fleste motorprodusenter med respekt for seg selv har tatt i bruk dette (feks. Honda sin VTEC, Porsche sin VarioCam etc etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest hele artikkelen må jeg si den var noe utdatert. Med moderne motorteknologi i dag trenger man ikke ofre bunndrag for å få toppdrag og omvendt.

 

Ved bruk av variabelt ventilløft og ventiltider kan man endre profilen på kammene etter som turtallet stiger, og dermed få en dreiemomentkurve som er helt flat fra tomgang til rødmerking.

 

De fleste motorprodusenter med respekt for seg selv har tatt i bruk dette (feks. Honda sin VTEC, Porsche sin VarioCam etc etc).

 

 

Artikkelen var skrevet for eldre 8`ere ;)

 

 

Rulle kam kan være bedre fordi det gir mindre mostand i motoren, som gir mer hk/nm.

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo i artikkelen hva som er bedre med rullekam.

Den har en mye brattere løftekurve. Dette gjør at ventilen får maks løft tidligere og begynner å stenge senere. En ventil er ikke enten fullt åpen eller helt stengt, den tilbringer mesteparten av åpningstiden til å enten åpne seg eller å stenge. Maks løft er som regel bare tilgjengelig i noen få veivakselgrader.

Rullekam forteller vel egentlig at den må ha rulle-vippe for å fungere. En vanlig vippe på en rullekam vil ikke klare å følge profilen på kammen.

 

Det eneste negative er vel at det er dyrere med rullevipper og tilhørende kam.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår